woensdag 21 februari 2018

Meer energie door anders eten

Afbeeldingsresultaat voor meer energieafbeelding van internet
Nu ik al zo'n 7 maanden de proef op de som heb genomen, met goed gevolg, is het tijd voor dit artikel, zodat misschien anderen er ook wat aan hebben.
Sinds ruim een half jaar heb ik stukken meer energie dan daarvoor. Dit is opvallend merkbaar sinds ik anders ben gaan eten. Meer gaan eten. Beter gaan eten.
Wie mij langer volgt, weet dat mijn man en ik al geruime tijd letten op de juiste voeding. In de laatste tijd heb ik ook wat boeken gelezen over het nut van juiste voeding. Wat mij wel duidelijk geworden is, is dat veel lichamelijke en psychische klachten die een mens kan hebben in direct of indirect verband staan met de voeding die je nuttigt.
Ik wist tot voor 7 maanden terug eigenlijk niet beter dan dat aan het begin van de ochtend en in de middag mijn energiepeil dusdanig kelderde, dat het niet meer prettig was. Tegen een uurtje of 4            's middags kwamen dan de snaaibuitjes, met als gevolg een bloedsuikerpiek, etc.
Met de app 'Food' en wat gegoogel op internet kwam ik er achter dat ik veel te weinig kcal bij het ontbijt en lunch nuttigde en dat ik teveel kcal bij het diner en bij de tussendoortjes nuttigde. Sinds de zomervakantie van 2017 ben ik dit drastisch gaan veranderen.

Vòòr de verandering at ik bijvoorbeeld:
*als ontbijt: 1 beker wake-up (160 kcal)
*als lunch: 1 kale boterham (47 kcal), met wat snoeptomaatjes en thee
*als diner: zo'n 750 kcal: veel aardappelen, stuk vlees, groenten; dit alles op een groot bord
*als tussendoortjes: koeken, chips, snoep... en fruit, dat ook

Na de verandering eet ik:
*als ontbijt: 250 kcal, waaronder altijd 2 eetlepels havermout en een stukje pure chocola en meestal een banaan (zorgt allemaal voor een goede bodem en een lang verzadigd gevoel)
*als lunch: 250 kcal, waaronder altijd 2 eetlepels havermout, een volkoren boterham met beleg, wat fruit/groente (ook dit zorgt allemaal voor een goede verzadigende bodem)
*als diner: 500 kcal, waaronder max. 75 gram aardappelen, veel groenten en een klein stukje vlees of helemaal geen vlees.

Gevolgen van de verandering zijn echt goed merkbaar:
1. Ik heb weinig trek meer in snoeperijen, omdat bovenstaande zorgt voor een langer verzadigd gevoel
2. De dipjes die ik ervoer in de ochtend en in de middag zijn echt helemaal verdwenen! Bizar om dat mee te maken.
3. Doordat ik gezonder, meer en toch beter eet, val ik ook nog eens af...Langzaam, dat wel, maar wel prima.

zaterdag 17 februari 2018

Tijdsbesparing in het huishouden #3 Rommeltjes opruimen en meer

In dit laatste artikeltje van de miniserie 'Tijdsbesparing in het huishouden' wil ik wat tips bespreken die helpen bij het ontrommelen van het huis en daarbij nog wat random tips geven.

1. Terugleggen.
Hoe vaak gebeurt het niet dat we iets pakken en het na gebruik ergens neerleggen waar het niet vandaan kwam, met het idee om het straksjes op de goede plaats terug te leggen? En hoe vaak gebeurt het dan niet dat je zomaar een tijdje bezig bent om spullen van hot naar her op de goede plaats te leggen? Wat heel simpel is en zeer tijdsbesparend werkt, is gewoon: gelijk terugleggen. Je gebruikt iets, je bent ermee klaar en je legt het op de goede plaats weer terug. 

2. Twee handen.
Hopelijk hebben de lezers twee handen. Probeer het eens uit: neem in beide handen iets mee, wat naar een andere plaats moet. Dit scheelt je dubbel loopwerk.

3. Bezemen.
Afgelopen zomervakantie hadden we in ons vakantiehuisje een stofzuiger, maar ook een binnenbezem met een stoffer en blik. De stofzuiger hebben we eigenlijk maar minimaal gebruikt. De bezem deed elke dag even z'n rondje door het huis. Thuis gekomen heb ik gelijk voor de bovenverdieping en voor de benedenverdieping een soortgelijke bezem aangeschaft. Tegenwoordig komt de stofzuiger minder vaak uit z'n werkhok (scheelt dus tijd, want: uit hok halen, snoer uittrekken, zuigen, snoer inrollen, wegbergen in hok, vaker een zak moeten verwisselen) en doet de bezem vrij geregeld z'n rondje over onze parketvloer en laminaatvloer. 

4. Geen schoenpoets.
(Kunst)leren schoeisel zet ik eigenlijk weinig in de schoenpoets. Alleen wanneer het echt nodig is. Wat ik wel gebruik zijn wasdoekjes voor meubels en leerdoekjes voor leren stoelen (bijv. bij Action verkrijgbaar). Met deze doekjes heb je je schoeisel in een handomdraai weer mooi, fris en glanzend.

5. Boodschappenbriefje.
Al jaren gebruik ik een voorgedrukt boodschappenbriefje. Dit briefje heb ik zelf opgesteld a.h.v. de looppaden in de supermarkt en de verschillende items die we nodig hebben in ons voedselhuishouden. Tijdens het maken van het lijstje is het nu enkel een kwestie van aantallen voor de voorgedrukte items neer te zetten. Scheelt je zo de helft aan tijd. Aan het begin van een nieuw jaar print ik 54 van die briefjes uit (2/3 deel voor de Lidl en 1/3 deel voor de Boni).

woensdag 14 februari 2018

In de kijkstoel: Nederland Waterland

De foto van de DVD is een beetje bewogen, maar water is ook altijd in beweging, dus dat maakt niets...
Prachtige DVD. Aan te raden voor een ieder die zich interesseert voor Nederland, water en klippers. 
In acht afleveringen vaart/zeilt een klipper door en langs Nederland. We krijgen inkijkjes in het zeilen, in de vriendschap en vijandschap met water, in meningen en ervaringen van personen met het water als vriend en/of vijand en in de meest mooie plekjes van Nederland. Daarbij voorziet de prettige stem van Gijs Scholten van Aschat van commentaar. 
De afleveringen duren elk zo'n 35 minuten en zijn dus ideaal om in etappes te kijken. 
De opnames zijn afwisselend: natuur, gesprekken, klassieke muziek, (historische) informatie. 
Wat mijn man en mij betreft: aanrader!

zaterdag 10 februari 2018

Recept: Bananenbrood




Vandaag een receptje, nagemaakt vanuit een tijdschrift: Bananenbrood:
1. Ik mengde geprakte banaan met 50 gram volkorenbloem, een snufje zout, wat bakpoeder, een half geklutst eitje en wat rozijntjes en goot dit in een mini springvormpje:
2. 35 minuten bakken op 165 graden (boven- en onderwarmte) leverde dit broodje op:
3. Het broodje werd verdeeld in 4 stukken (elk ongeveer 65 kcal bevattend) en afgekoeld werden ze ingevroren, zodat ze t.z.t. in de lunchtrommel meegenomen kunnen worden naar het werk:

woensdag 7 februari 2018

Goedkoper tanken met app Direct Lease

Al geruime tijd gebruiken mijn man en ik de app 'Direct Lease'. Dit is een gratis app. Middels deze app kan je zien welk tankstation het goedkoopst is. En hoe je bij dat tankstation kunt komen. Er zijn namelijk veel prijsverschillen tussen tankstations, soms scheelt het wel 8 cent de liter (of meer!). En dat kan je besparen, als je wilt. Stel dat je 40 liter tankt, dan is dat zo €3,20 voordeel. En reken dat maar eens uit over een heel jaar (bijvoorbeeld 25 keer tanken in een jaar x €3,20=€80,00). 
Hieronder een afbeelding (via internet) van de app:
Afbeeldingsresultaat voor directlease tanken
Op het linkerkaartje zie je de omgeving waarin je je bevindt. De gekleurde balletjes geven de prijsniveaus aan. Zeer groen is het goedkoopst. Zeer rood is het duurst. Geel en oranje zijn gemiddeld. 
Soms is het de moeite waard om iets om te rijden voor goedkopere brandstof. Wij wonen niet heel ver van de plaats Soest. In Soest kan je altijd het goedkoopst tanken van de hele regio. Wij rijden niet apart naar Soest, maar wanneer we in de buurt zijn, doen we graag dit tankstation aan. 
Soms loont het ook om niet in je woonplaats te tanken, maar bijvoorbeeld in de plaats waar je werkt. Je kunt het scherm verschuiven met je vingers, kleiner en groter maken. 
Volgens mij werkt de app niet in het buitenland.

zaterdag 3 februari 2018

Paar kilo kwijt raken #2


Op vrijdag 5 januari begon ik met het kwijt raken van wat overtollige kilootjes. Zoals aanvankelijk in het artikel, dat op 13 januari online kwam #1, beschreven, wilde ik deze keer toch niet allerlei oefeningen en workouts gaan doen, maar gewoon proberen de 3 kilo's kwijt te raken door zo'n 300 kcal per dag minder te gaan eten, met inachtneming van de balans tussen koolhydraten, vetten en eiwitten. Dit ben ik dus gaan doen. Met uitzondering van het weekend (zaterdag en zondag). Op deze dagen heb ik ook niet mijn kcal-inname bijgehouden. Op de andere dagen wel, met behulp van de app Food. 
Nu, precies 4 weken verder, is de stand van gewichtszaken aldus:
In vegelijking met 5 januari woog ik op 2 februari: 2,8 kg minder. Dit betekent gemiddeld een gewichtsvermindering van 700 gram per week. Netjes denk ik. Snel en veel afvallen in korte tijd is niet zo goed voor je lichaam. De kans dat het er ook weer snel bijkomt is dan ook groter. Langzaam en gelijkmatig afvallen is beter. 

En dit enkel en alleen door wat minder te eten op een doordeweekse dag. Eigenlijk zonder moeite. 
Ik ben er blij mee. 
De komende 4 weken wil ik graag op deze gewichtsverminderingsvoet doorgaan. Ik hoop dan dat ik op b.l.e.w. vrijdag 2 maart weer 2,8 kg minder weeg in vergelijking met nu. 

woensdag 31 januari 2018

Spullen wegdoen #2... 31 spullen januari

Afbeeldingsresultaat voor opruimen
Het is gelukt: 31 spullen konden weg in januari. En, de smaak van opruimen en wegdoen heb ik weer een beetje te pakken gekregen:)

Ik heb me aan 3 spelregels gehouden tijdens het wegdoen:
  • 1. Het item moet echt bijdragen aan de vermindering, dus niet daarna in de vorm van vervanging weer terug komen.
  • 2. Het is niet: kijken of we aan zoveel spullen kunnen komen, maar het is: zorgen dat we aan zoveel spullen komen. 
  • 3. Verpakkingsmaterialen en oud papier, wat naar de recycleplekken in de nabijheid gaan, tellen niet mee. Het moeten dus echt items zijn die overbodig, sta-in-de-weg, versleten of kapot zijn. 

Wat heb ik weggedaan?
*Kleding: 10 items
*Boek: 1 exemplaar
*Accessoires/Overig: 13 items
*Servies: 1 item
*Tuin: 2 items
*Linnengoed: 2 items
*Persoonlijke verzorging: 1 item
*Schrijfwaren: 1 item

Verschillende items konden naar de kringloop; sommige items konden naar mijn werk (voor in de cadeautjesdoos) en een paar items moesten weggegooid worden. 

Mijn plan is om in februari 28 items weg te doen en in maart 31 items. Dit alles bij leven en welzijn. Of ik daarna nog doorga, weet ik niet. We moeten natuurlijk wel wat spullen overhouden in huis, anders heb je niets af te stoffen. En aan de spullen van mijn man kom ik niet...
Voor het wegdoen wil ik mijn boekenkast, de gangkast en de schuur nog eens doorspitten. Straks in maart komt ook de kledingwissel weer. Dus dan zullen we vast wel aan de aantallen komen.