zaterdag 27 mei 2017

Buikvet en gewicht minderen met 28-daags buikspiertraining #1

Afbeeldingsresultaat voor afvallen
afbeelding afkomstig van internet

Ging het gewicht minderen vòòr mijn 40-ste nog vrij makkelijk, wanneer nodig (zie ook artikelen van januari en februari 2015), nu gaat het allemaal niet meer zo makkelijk. Aankomen gaat supersnel, maar afvallen, ho maar. Buikvetvermeerdering is helaas aan de orde van de dag (zodanig dat ik verschillende kleding liever niet meer aantrek) en ook de weegschaal laat helaas een stijgende kg-lijn zien. Het frappante is dat ik juist niet veel meer snoep, geen grote porties eet en vooral volkoren producten bijvoorbeeld eet en behoorlijk beweeg. Blijkbaar moet ik het lijnen over een andere boeg gaan gooien. 

Wat googelen op internet leert me dat meer vrouwen in mijn leeftijd en ouder met gewichts- en buikvettoename te maken hebben, mede door invloed van hormonen. 

Omdat buikvet gewoon heel erg ongezond is en ik het jammer vind dat ik bepaalde kleding door bovenstaande laat hangen in de kast en ik me niet zo prettig voel in en met mijn huidige gewicht (want waar gaat dat heen?), heb ik na zoeken op internet gekozen voor een 28-daagse buikspiertraining (hierbij de link: http://www.buikspierentraining.nl/wp-content/uploads/2015/09/28-Daags-buikspieren-schema.pdf)
Ook heb ik de suikerpot met geraffineerde suiker weggezet! Geraffineerde suiker schijnt kwaad nummer 1 te zijn in het kader van buikvet-ontwikkeling!!

De laatste tijd heb ik al meerdere trainingsprogrammaatjes gevolgd, bijvoorbeeld via apps, maar ik ben gewoon geen doorzetter en het is niets voor mij om elke dag allerlei oefeningen te moeten doen.
Dit schema zou in 28 dagen tijd je 5 kg. in gewicht doen verminderen. Omdat je niet plaatselijk kan afvallen (je kunt bijvoorbeeld niet enkel oefeningen doen om alleen van je buikvet af te komen) lijkt me dat met 5 kg afvallen ook het buikvet vermindert. En met mijn huidige gewicht is 5 kg net datgene wat ik wil verliezen.
Een voordeel van dit 28-daags schema is dat je maar 3 van de 7 dagen per week hoeft te oefenen! Na elke trainingsdag neem je ook een dag rust. Ook dit bevalt me. Zo hoef je op je drukke werkdagen bijvoorbeeld niet perse te oefenen. Je kunt je eigen tijd indelen. Verder zijn de oefeningen niet zodanig dat je allerlei capriolen met je lichaam moet uithalen, want dat is niet zo mijn ding. 

Klik op de bovenstaande link voor het schema en op in de linkjes van de verschillende oefeningen geklikt hebbend, zie je welke oefeningen het zijn die je moet doen per week. Dezelfde oefeningen komen elke week weer terug, maar dan met meer sets en meer herhalingen. Na elke set moet je een minuut pauze nemen.

Ik heb het volgende plan (b.l.e.w.) voor mezelf opgesteld:
1. Gewicht en buikomvang opmeten (is gedaan, dus je weet waar je begint)
2. De verschillende Engelstalige oefeningen even bekijken en kort in het Nederlands voor mezelf op een rijtje zetten (is gedaan)
3. De 28-daagse planning maken op papier, zodat ik kan afvinken: dit zijn de data voor mij: za 27/5; di 30/5; do 1/6; za 3/6; di 6/6; do 8/6; za 10/6; di 13/6; do 15/6; za 17/6; di 20/6; do 22/6.
4. De training doen, geen geraffineerde suikers eten, althans uit onze suikerpot, kleine avondeetporties nemen (op een ontbijtbord), dagelijks ietsje meer bewegen en noten eten.
5. Na de 28 dagen gewicht en buikomvang meten.

In een volgend artikel zal ik vertellen hoe de stand van zaken is.

woensdag 24 mei 2017

Onze warme maaltijden van een week: elke dag een andere kleur!

Weer eens een post over onze warme maaltijden van een weekje. Elke dag eten we een andere kleur groente! De week begon op donderdag, omdat ik dan altijd de weekboodschappen doe. De afbeeldingen komen van internet.

Donderdag 18 mei: WIT:
Witlof met aardappeltjes en een gehaktballetje.
Afbeeldingsresultaat voor witlof

Vrijdag 19 mei: Groen:
Sla met aardappeltjes en een hamburgertje.
Afbeeldingsresultaat voor sla

Zaterdag 20 mei: Geel:
Patatjes met een frikandel en kroket.
Afbeeldingsresultaat voor patat

Zondag 21 mei: WITGROEN:
Prei met aardappeltjes en kibbeling.
Afbeeldingsresultaat voor prei

Maandag 22 mei: ORANJE
Wortelsalade met gebakken aardappeltjes en een worstje.
Afbeeldingsresultaat voor wortelsalade

Dinsdag 23 mei: MULTICOLOUR:
Chinees, in verband met een verjaardag.
Afbeeldingsresultaat voor chinees met groenten


Woensdag 24 mei: MULTICOLOUR:
Nog een keer Chinees, want we konden twee keer eten van de afhaalmaaltijd:)
Afbeeldingsresultaat voor chinees met groenten

zaterdag 20 mei 2017

Grote schoonmaak in kleine stapjes #3 (salontafella)

Onze salontafel heeft één la, die je aan beide zijkanten kan uitschuiven. In deze la bewaren we van alles, zoals onderzetters, fietskaarten, gemeentegidsjes, huisartsenpraktijkboekjes, puzzelboekjes, pennen, etc. Deze la toont eigenlijk al snel rommelig op de een of andere manier. Tijd dus om op te ruimen.
Dit kwam er uit:
Ongeveer de helft kon verkassen naar de papierbak (bijv. oude gidsjes), naar school (oud telefoonboek wat nog gebruikt kan worden voor papier-maché) en naar boven (fietskaarten bijv.). Zaken die we regelmatig gebruiken hebben hun plekje weer terug gekregen in een schone la:

Zo, weer een stapje verder in de grote schoonmaak!

woensdag 17 mei 2017

Gezonde lunchtip met yoghurt als basis

Dit fleurig opgemaakte schaaltje, bereidde ik onlangs voor de lunch. Evengoed zou het bereid kunnen worden voor het ontbijt: goede voedingsstoffen te over!
De bereiding is supersimpel!

In een schaaltje doe je yoghurt. Ik koos voor halfvolle yoghurt, maar magere of volle yoghurt of kwark kan natuurlijk ook. Op internet zie je ook wel zulke schaaltjes met als basis een heerlijke smoothie. 
Hierna volgt de garnering. Dit kan echt van alles zijn. Ik koos voor een kiwi in plakjes, wat aardbeien eveneens in plakjes, wat muesli en wat lijnzaad. 

Binnen een mum van tijd heb je je lunch of ontbijt of tussendoortje klaar. Zelf at ik hierbij nog een volkoren beschuitje met wat jam, zodat we er weer een paar uurtjes tegenaan konden.

zaterdag 13 mei 2017

Grote schoonmaak in kleine stapjes #2

De zin was er om eens de buffetkast aan te pakken. Onze buffetkast heeft in het bovenste deel glazen deurtjes waarachter ons 'nette' servies staat te staan:
In het onderste deel bevinden zich de 'nette' glazen, taartborden, soepkommen, melk- en suikerkannetjes, chocolaatjesschaaltjes, servetten, broodmandje,...,...., kortom: veel, te veel. 
Wanneer je de onderste deurtjes open doet, zie je dit:
Dus: mwah. 

Ik heb eerst alles uit de kast gehaald en op de vloer gezet:
Tja. Vervolgens stofte ik de planken eens goed, want dat was hard nodig: 
Ondanks dat de deurtjes altijd dicht zitten, kan er blijkbaar toch stof de kast binnenpiepen. 
Hierna richtte ik de kast weer in, maar verscheidene voorwerpen kregen een ander plekje in ons huis: in een andere kast, in de doos voor de Kringloop of in de cadeautjeskast. Dit was het resultaat:
Naar tevredenheid.
Als laatste heb ik ook uit het bovenste kastgedeelte alles even gehaald, planken afgestoft en serviesgoed weer teruggezet. 
Weer een klein stapje van de grote schoonmaak is klaar.

woensdag 10 mei 2017

Lunch: boterham met komkommersalade

Hierbij een receptje voor een overheerlijke komkommersalade:

Benodigdheden:
*komkommer
*(magere) yoghurt of kwark
*snufje zout, snufje peper, snufje knoflookpoeder
*augurkje
*rozemarijn

Bereidingswijze:
1. Was de komkommer en snij in kleine blokjes
2. Voeg yoghurt naar wens toe
3. Voeg augurkblokjes, zout, peper, knoflookpoeder en rozemarijn toe
4. Meng het geheel door elkaar en laat even staan
5. Rooster ondertussen de boterhammen
6. Beleg het geroosterde brood met de salade en geniet van deze overheerlijke gezonde lunch.

zaterdag 6 mei 2017

De wasroutine

Afbeeldingsresultaat voor wasbord
afbeelding komt van internet

De wasroutine in ons huishouden begint eigenlijk bij de wasmanden. 
In onze badkamer staan twee wasmanden. Een mand voor de donkere en fijne was, zoals donkere T-shirts, pyjama's, bloesjes etc. En een mand voor de 'kookwas', zoals ondergoed en zakdoeken. Wanneer we kleding in de wasmanden doen, gaat dat dus gelijk gesorteerd. 
Op dinsdagavond begint de actieve wasroutine. Op deze avond laat ik sowieso de donkere 'kookwas' (meestal op 60 graden) draaien, waarna ik deze was ophang op zolder. Met een scheutje wasverzachter tijdens het wassen, krijg je toch lekkere zachte was. Hierna laat ik nog een fijn wasje draaien, met bijvoorbeeld overhemden en vestjes, op kleur gesorteerd. Ook zo'n wasje laat ik drogen op zolder.
Op woensdag gaat de wasroutine verder. Ik laat eerst de witte 'kookwas' draaien. Hierin bevinden zich bijvoorbeeld wit ondergoed, witte handdoeken, slopen, onderlakens, etc. Deze was doe ik na afloop in de droger en vouw het daarna ook op. Na deze kookwas laat ik de overige wassen draaien. Meestal is dat nog een donkere was (op 40 graden) met bijvoorbeeld werkkleding, pyjama's, maillots, dekbedovertrekken, etc en vervolgens nog een fijn wasje. Ook deze wassen laat ik op en aan droogrekjes drogen. 
Op de woensdag vouw ik alle was die al droog is op en berg het weer netjes op in de kasten.
Op donderdag wordt de wasroutine afgesloten met de laatste opvouwwerkzaamheden en het strijken van droge was. 

Bovenstaande routine keert elke week weer terug. In actieve zin ben ik dus op 2,5 dagen bezig met de was.