donderdag 22 januari 2015

Afvallen, simpelweg

Hoe val je af, zonder terug te vallen in aankomen?

Mijn idee en ervaring:
1. Kleine doelen
2. Minder wegen
3. Meer bewegen
4. Minder snoepen
5. Minder koffie
6. Minder suiker
7. Jezelf belonen
8. Zichtbaar maken van....

Zo rond de Kerst 2014 had ik een zodanig gewicht bereikt (73,5 kilo bij een lengte van 1,75 meter) dat verschillende kledingstukken echt te krap gingen zitten. Afvallen geblazen dus. Maar, afvallen is moeilijk! Bij goed afvallen moet je zelf consequent zijn. Ik heb dus na de Kerst een soort van afvalplan voor mezelf opgezet, een beetje aan de hand van bovengenoemde zaken.

1. Kleine doelen.
Het heeft geen zin om in één week een paar kilo af te willen vallen op een natuurlijk manier, want dat lukt toch niet. Zelfs een kilo in de week afvallen is voor mij al lastig. Ik heb dus een nog kleiner doel gesteld: een halve kilo in de week afvallen!

2. Minder wegen.
Wel vaker ben ik begonnen aan afvallen. Dan woog ik me bijna dagelijks en noteerde de standen. Dit werkte niet echt fijn voor me. Je ziet dan te weinig veranderingen. Nu weeg ik me elke woensdag- en zaterdagmorgen. Dit is goed te overzien en tot nog toe ben ik het nog niet vergeten.

3. Meer bewegen.
In mijn werk loop ik vrij veel. Op werkdagen heb ik dus genoeg beweging. Op zondag maken mijn man en ik vaak een lange wandeling. In de zomer gaan we regelmatig fietsen, maar in de winter gebeurt dit niet. Ik wil niet naar een sportschool, omdat je dan toch op de avond bent aangewezen en de avonden wil ik graag thuis zijn. Verder denk ik dat de muziek in sportscholen me niet altijd bevalt. Thuis bewegen dus. Wat doe ik? Veel dagelijks traplopen. En verder: per dag een aantal minuten concreet bewegen. Dit kan zijn: springtouwen, of doen alsof je touwtje springt (bijv. tijdens het eten koken als ik toch moet wachten), rek-, strek- en buigoefeningen doen en dit kan ook tijdens het eten koken :). De voorbeelden hiervan het ik van internet afgehaald. Verder heb ik nog bij de Action een spierentrainingsband gekocht. Deze kan je gebruiken voor je armspieren, maar je kunt 'm ook gebruiken met arm en been samen. 
Ik heb wel eens intensievere oefeningen gedaan, maar ook die hield ik niet lang vol. 

4. Minder snoepen.
Dit is een heel belangrijk onderdeel van mijn afvalplan. En tot dusverre lukt dit erg goed. Tijdens werk worden we nogal eens getrakteerd door jarige kinderen op allerlei lekkers. Dit neem ik meestal wel aan (anders is het zo sneu voor de kinderen), maar het verdwijnt dan in de schooltrommel en collega's ontfermen er zich wel weer over. 
Thuis, op m'n vrije dagen, snoepte ik erg veel. Even wat gedaan in het huishouden? Hoppa, voedselbeloning. Soms grote koeken, stukken chocola, bakje chips etc. Dit zet ontzettend aan. 
Ik snoep nog wel, maar stukken minder. Een mager koekje bij de koffie of thee. Dat wel. Een klein zuurtje tussendoor. 's Avonds een keer een handjevol nootjes. Op zondag natuurlijk wel wat extra's. En ook op en met visite neem ik natuurlijk het een en ander.
Echter, kroketje 's avonds door de week, of een Mars tijdens het tanken of een hele reep chocola, het is verleden tijd.
En je merkt dat je trek in snoep sowieso minder wordt.

5. Minder koffie.
Ik weet niet of koffie echt aanzet, maar ik ben al geruime tijd bezig om de koffienuttiging te minderen. 's Morgens drink ik nog zo'n twee bekers en 's middags nog zo'n één beker. En dat is het dan. Bijkomend voordeel: ik slaap veel sneller in en slaap ook beter. Ook heb ik minder hoofdpijn. Ik wijt dit aan verminderde koffie-inname.

6. Minder suiker.
Suiker schijnt echt een boosdoener te zijn. Je komt er van aan, maar het schijnt ook echt niet goed voor je verdere gezondheid te zijn. Nu hebben we stevia in huis, maar persoonlijk proef ik daarbij nog te veel een bijsmaak. Simpelweg dus minder zoetstof gebruiken. Hoe ziet dat er dan uit? Deed ik in het verleden in mijn beker koffie nog twee scheppen suiker, nu doe ik er een halve schep suiker in. Wel iets zoet, maar niet teveel zoet. In de thee doe ik altijd wat meer suiker. Verder doe ik door de yoghurt, wat ik altijd als toetje neem, geen suiker. Ook bij het koken gebruiken we nu meer stevia dan kristalsuiker, bijv. door de prei of witlof.

7. Jezelf belonen.
Bij het behalen van een doel kan een kleine beloning heel stimulerend werken. Ik heb voor mezelf niet echt een beloning vastgesteld. Op dit moment is het voldoende wanneer ik zie, dat de gestelde doeletjes behaald worden.

8. Zichtbaar maken van...
Dit is ook een belangrijk onderdeel van het afvalplan! Maak het zichtbaar. Ik heb de doelen in een mooi notitieboekje geschreven en na het wegen op woensdag en zaterdag schrijf ik het nieuwe gewicht achter het gestelde doel, met de datum erbij. 

Heeft het al effect?
Jazeker! Op dit moment, 4 weken na Kerst, weeg ik 70,9 kilo. Dit is 2,6 kilo minder dan rondom Kerst. Het gestelde doel is een halve kilo afvallen in de week. In deze tijd zou ik volgens mijn doel dan 71,5 mogen wegen, maar eigenlijk ben ik een week ten positieve vooruit. 

Wat is mijn uiteindelijk doel?
Mijn uiteindelijk doel is 68 kilo. Voor mijn lengte is dat een mooi gewicht. 73,5-68,0 is 5,5 kilo. Dit betekent dat ik hierover 11 weken mag doen. Dus nog 7 weken te gaan. 

Geen opmerkingen: