zaterdag 10 januari 2015

Babymutsjes breien voor Gambia

In het verleden heb ik al een aantal keren babymutsjes gebreid voor Save the Children. Nu er geen lopende actie voor Save the Children was, ben ik eens gaan kijken naar andere breiprojecten voor een goed doel. Zo kwam ik uit bij de site www.delappendekensclub.blogspot.nl en bij de site www.rescuebabygambia.nl

Voor 'Rescue Baby Gambia' heb ik een aantal mutsjes gebreid. Het is belangrijk dat de hoofdjes van baby's warm blijven. 


Er zijn allerlei patronen voor mutsjes te vinden op bijv. internet. Voor deze mutsjes heb ik 60 of 66 steken opgezet; daarna ongeveer 10 cm. recht en averecht gebreid (soms met een rand met boordsteken en soms met een motiefje erin); vervolgens in elke rechte naald per 6,5,4,3,2 geminderd, zodat het mutsje wat taps begon toe te lopen; tot slot de zijnaden met de hand aan elkaar genaaid. 

Nu ben ik niet zo'n breiwonder. Als ik zie hoe netjes anderen kunnen breien, zo gelijkmatig, dan bezie ik mijn eigen werk nog weleens met lede ogen..., maar ik vind het wel erg leuk om te doen, vooral ook omdat je met een doel breit. 

De mutsjes zijn opgestuurd naar:

Rescue Baby Gambia
Tusculum 9
6674 DM Herveld 

Wat gaat het volgende brei- of haakproject worden? Ik weet het nog niet helemaal. Ik denk dat ik wat ga snuffelen op de site www.delappendekensclub.blogspot.nl  

Lapjes breien van 18 cm bij 18 cm, zoals de bedoeling is, vind ik wat lastig. Bij mij krijgen ze nooit precies die afmetingen, mede omdat ik verschillende soorten breigaren gebruik. Op de site staan echter ook andere brei- en haakprojecten, zoals mutsjes :) en gehaakte lappendekens van bijv. granny squares, omslagdoeken, slofjes, etc. In ieder geval brei of haak je dan voor Roemenië en/of Albanië.