zaterdag 14 februari 2015

Geen dieet en geen sportschool

Afvallen zonder dieet en zonder sportschool, kan dat? Ja het kan.
Waarom zou je een dieet gaan volgen of naar een dure sportschool gaan, als het afvallen ook gewoon in het normale dagelijkse leven inpasbaar is? Je hoeft er niet speciaal tijd voor vrij te maken en het kost je niet bakken met geld. 
Ik ben geen afvalcoach, diëtiste of wat dan ook in deze branche, maar uit eigen ervaring kan ik bovenstaande onderschrijven. 

Wanneer je wat wilt afvallen, moet je in ieder geval de volgende zaken voor jezelf op een rijtje hebben en op papier zetten:

1. Waarom wil ik afvallen?
2. Hoe wil ik afvallen?
3. Wat wil ik bereiken in welke tijd?

Formuleer dit zo SMART mogelijk. Dit betekent: specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden. Hieronder zullen we deze trefwoorden verwerken.

1. Waarom wil je afvallen?
Wanneer je wilt afvallen is het belangrijk de reden hiervoor te weten. Zonder duidelijke reden zal het afvallen binnen no time niet lukken. 
In mijn geval merkte ik dat mijn kleren wat te strak begonnen te zitten en het is jammer om zomaar weer nieuwe kleren te moeten kopen, of iets te moeten verdoezelen met lange vesten e.d. Verder liet de weegschaal toch wel een hele snelle stijging van het gewicht zien. 

2. Hoe wil je afvallen?
Hiervoor is het belangrijk om goed naar je eetgewoonten en je leefstijl te kijken. En dan eerlijk. Goed nagaan waardoor je misschien meer gewicht hebt gekregen, wat betreft voedsel en leefgewoonten. Als je dit weet, weet je ook waar je aan moet werken. 
In mijn geval wist ik dat ik teveel snoepte. Veel chips, grote koeken, snoepjes, warme hapjes in de avond, veel suiker in thee/koffie, etc. Qua bewegen wist ik niet zoveel te bedenken, want voor mijn werk en in het huishouden kom ik wel aan genoeg beweging. De eetgewoontes moesten dus in de eerste plaats aangepakt worden. Dan heb je de keuze: minder van een bepaald soort voedsel eten, of er helemaal mee stoppen en evt. vervangers zoeken.
Voor mezelf heb ik het volgende bedacht: minder suiker nemen, geen grote koeken en warme hapjes meer in de avond (door de week), geen chips en allerlei snoep en chocola midden op de dag, iets minder vlees, als lunch magere yoghurt met fruit en/of muesli, geen taart e.d. meer op mijn werk nemen. Natuurlijk mag je nog wel wat. In mijn geval mocht ik het volgende van mezelf: naast de gewone maaltijden (ontbijt, lunch en diner): koffie of thee of chocolademelk met een biscuitje, verder een snoepje of een handje vol nootjes in de middag en in het weekend wat extra lekkere dingen.
Ook al was een te kort aan beweging niet helemaal mijn probleem, in mijn afvalplan heb ik ook beweging ingepland. Niet bij een sportschool, maar gewoon thuis en dan gewoon tijdens huishoudelijke bezigheden: traplopen, neptrimmen tijdens het eten koken, oefeningen doen tijdens het eten koken en soms wat oefeningen doen waarvoor ik echt de tijd wil nemen.

3. Wat wil je bereiken en in welke tijd?
Vervolgens is het ook belangrijk dat je weet waar je naar toe werkt. Wat is je doel en in welke tijd wil je dat gaan vormgeven? Een kilo per dag afvallen is geen goed doel. Dat is niet goed voor je lichaam. Een kilo afvallen in een jaar kan natuurlijk, maar dan neem je wellicht je lichaamszwaarte niet helemaal serieus. Je moet dus een SMART-doel formuleren. Specifiek: geef aan in getallen; Meetbaar: geef aan in getallen en op welke dagen je wilt gaan meten; Acceptabel: verzin geen doelen die nooit behaald kunnen worden; Realistisch: ook hierbij: verzin geen doelen die nooit behaald kunnen worden; Tijdgebonden: bepaal een tijd die te overzien is en noteer het.
In mijn geval had ik als doel gesteld: een halve kilo afvallen per week; dit twee keer per week meten: op zaterdag en op woensdag. De doelen voor een maand lang per zaterdag en woensdag genoteerd in een mooi notitieboekje. Na het wegen op die dagen de huidige gewichtsstand erachter genoteerd en voorzien van een krul of een droevige smiley, maar dit laatste bleek niet nodig. 

Door consequent bovenstaand plan uit te voeren (en soms is dit best wel lastig, vooral wanneer het snoepen in je genen zit), is het me gelukt om elke week (meer dan) een halve kilo af te vallen. Nog (op dit moment) 600 gram en dan ben ik bij het gewicht dat ik als doel heb gesteld. 


Geen opmerkingen: