vrijdag 27 februari 2015

Nog meer structuur in het dagelijks leven

Ik kan niet zonder lijstjes en schema's. Zo verorber ik plaknotities en gebruik ik voor allerlei zaken notitieboekjes. Deels omdat ik simpelweg vergeetachtig ben (of bang ben dingen te vergeten), deels omdat lijstjes zo overzichtelijk zijn en je zichtbaar zaken kunt afstrepen die gedaan zijn. Zo gebruik ik lijstjes voor de dingen die wekelijks moeten gebeuren, dagelijks, voor m'n gewicht, voor m'n afvalplan, voor m'n weggooiplan :), voor allerlei leuke en interessante zaken die ik niet wil vergeten, voor cadeauideeën, etc, etc.

Meermaals ontstaat inwendig een drang om in al die vaste en losse lijstjes een bepaalde structuur aan te brengen, want ik heb bijvoorbeeld nog teveel losse structuurpapieren her en der liggen en verder merk ik dat er ook weinig structuur zit in de artikelen die 'k plaats op mijn pas begonnen blog. Zo heb ik geen duidelijk beeld in mijn hoofd hoe vaak bepaalde categorieën al aan de orde geweest zijn. Nu kan ik dat natuurlijk bij de plaatsingdatum wel vinden, maar het is veel handiger wanneer je in een oogopslag dit kunt zien.

Nu zag ik zojuist op het Youtubekanaal van de blogster van 'Knusheid van het leven', dat zij een soort Filofax gebruikt voor het structuren van allerlei zaken. Dit is een ringbandboekje, waarin tabbladen en losse bladen gevoegd kunnen worden. Een voordeel ten opzichte van notitieboekjes: ook al kunnen ze tabbladen hebben, meestal zit er een 'vaste' ring in of een gebonden rug, zodat je wel blaadjes uit kunt scheuren, maar geen blaadjes kunt toevoegen. 
De blogster van bovengenoemde blog gebruikt alfabettabbladen. Zo kan ze bijvoorbeeld gelezen boeken, huishoudelijke zaken, dingen rondom haar blog, gewicht etc. goed bijhouden. Dit doet ze volgens mij per jaar. 
Het lijkt me een goed idee om zoiets dergelijks te gaan gebruiken. De komende tijd zal ik mijn zoektocht naar een soortgelijk boekje gaan voortzetten. 

Geen opmerkingen: