donderdag 30 april 2015

Recepten ordenen

Ook al is internet een grote inspiratiebron voor me, op allerlei terrein, snuffelen en bladeren en lezen in tijdschriften en boeken vind ik nog steeds heerlijk. 
In dit artikel de manier waarop ik recepten uit boodschaptijdschriften bewaar en orden.

Meestal doe ik boodschappen bij de Boni en Lidl. Soms kom ik ook bij Albert Heijn en Jumbo. Tijdens zo'n bezoekje neem ik wel eens een boodschappentijdschrift mee. Thuis blader ik 'm door en vouw bladzijhoekjes om van die recepten die ik wel zie zitten (niet te moeilijk, want ik ben geen keukenwonder en met niet al te vreemde ingrediënten, maar het liefst recepten waarvoor ik doorgaans de spulletjes in huis heb). 




Vervolgens scheur ik (jawel...) de geselecteerde recepten uit. Het valt me op dat ik uit de tijdschriften van de Boni de meeste recepten haal. 



De uitgescheurde recepten knip ik fatsoenlijk bij en orden ze op alfabet. Voor de recepten gebruik ik een multomap, met daarin insteekhoezen en alfabettabbladen. 


Voorin heb ik handgeschreven (ik ben met m'n 40 jaar toch nog echt uit het papieren tijdperk) de recepten gerubriceerd op alfabet en ook nog ingedeeld in soort of manier van bereiden, bijvoorbeeld O=oven, S=soep etc. Die letters zet ik dan voor de naam van het recept.



Tot slot doe ik de recepten achter de betreffende tabbladen in de insteekhoezen. 



'k Vind het altijd weer een leuk werkje om recepten te ordenen. Zo'n beetje elke twee à drie maanden doe ik dit. Echter, van het uitproberen van recepten komt zeer weinig. Dat is jammer, want er zitten hele lekkere, goed uit te voeren recepten bij. 'k Zal het maar eens wat vaker voor de dag pakken. 

Geen opmerkingen: