zaterdag 6 juni 2015

In de leesstoel: Door de nauwe poort (Karen Armstrong)


Jaren geleden heb ik bovenstaand boek nieuw gekocht. Wanneer je goed naar de foto kijkt, dan zie je wat versleten randen en omgekrulde hoeken. Dit komt niet omdat ik slordig met dit boek zou omgaan, maar omdat ik het boek al zo vaak heb gelezen en herlezen! Dit is zo'n boek waar ik geen afstand van zou willen doen, omdat het elke keer wanneer je het leest, het je weer meevoert in het (waargebeurde) verhaal!

De auteur van dit boek is (de bekende) Karen Armstrong. Zij beschrijft in dit boek dat gedeelte van haar leven waarin zij de weg vond naar het klooster, haar leven in het klooster en haar weg uit het klooster. Het is een autobiografisch boek. 
Op de achterkant van het boek staat de volgende tekst:
'Karen Armstrong bracht in de jaren zestig een aantal jaren door als non in een klooster van een katholiek onderwijscongregatie. Op zeventienjarige leeftijd zei ze haar ouders vaarwel om zich aan God te wijden. Zeven jaar later keerde ze, na veel twijfels, het klooster voorgoed de rug toe. 'Door de nauwe poort' is haar persoonlijke en ontroerende verslag van een spirituele volwassenwording'.

Persoonlijk vind ik het een prachtig mooi boek om te lezen. Karen beschrijft zo goed hoe haar weg naar, in en vanuit het klooster verliep. Ze beschrijft hierbij haar gemoedstoestanden, gevoelens en kijk op de zaken, maar ook de wantoestanden die heersten in dat klooster. Intrigerend vind ik ook haar beschrijving van haar leven net na het klooster, hoe ze compleet weer moest wennen aan de (gewone) maatschappij.

Ik heb dit boek al vele malen gelezen en het blijft boeien!

Geen opmerkingen: