donderdag 18 juni 2015

Schoonmaakzones in huis: werkt het?

Enige maanden geleden had ik via deze blog m'n prachtige plan gelanceerd om aan de hand van schoonmaakzones ons huis te schonen. Om dit allemaal gestalte te geven had ik mooie schoonmaaklijsten gemaakt, met daarop de wekelijkse klusjes per zone en de algemene, wat uitgebreidere klusjes per zone. 




Tijd om te evalueren hoe deze lijsten in de praktijk werken. 

Nu, daar kan ik kort over zijn: ze werken helemaal niet! Sinds ik ze gemaakt heb, heb ik ze eigenlijk nog niet gebruikt. Ze staan prachtig mooi in de brievenstandaard in onze woonkamer, dus ze zijn goed zichtbaar, maar voor mij werkt het niet. 

Ik merk dat ik het vervelend vind om me te houden aan deze lijsten. Veelal heb ik in een gewone (werk)week geen tijd om al die zaken van de lijsten te doen of ik heb geen zin om extra dingen te doen in het huishouden. 't Is erg, maar het is zo. Het huishouden is nu eenmaal niet mijn grootste hobby, ook al vind ik het fijn om alles netjes en schoon te hebben. Op m'n vrije dagen doe ik sowieso de dingen die gebeuren moeten, zoals de was, de boodschappen, de schoonmaak van alle ruimtes en de buitenboel. Wanneer ik dit alles heb gedaan, vind ik het ook wel weer best. Van al deze noodzakelijke klussen maak ik elke week een planning en dat werkt opperbest, want met een mooie markeerder streep ik door wat gedaan is en dat stimuleert enorm. Een heel enkele keer heb ik zin om extra dingen te doen in het huishouden en die gebeuren dan spontaan. Dus in wezen doe ik de wekelijkse klussen op de Zonelijsten gewoon ook elke week. De overige klussen plan ik toch maar voor de vakanties. Dat werkt voor mij het beste. Vaak heb ik in vakanties zin om grotere huishoudprojecten aan te pakken.

De zonelijsten zullen nog niet weggegooid worden, want daarvoor zien ze er nog te leuk uit. En wie weet, komt er een keer tijd dat ze hun diensten gaan bewijzen, maar vooralsnog is dat niet het geval!

Geen opmerkingen: