zaterdag 29 augustus 2015

In de Duitse leesstoel: een Duits kinderboek


Met het oog op onze vakantie in het Zuid-Duitse in de afgelopen zomervakantie, had ik in mijn koffer 10 leesboeken gelegd. Terwijl ik zo'n koffer met boeken inpak, zie ik dan in m'n achterhoofd taferelen van mij met een boek op het terras, met uitzicht op de bergtoppen, of met een boek aan de rand van een koud bergmeertje, of mij met een boek bij een oud houten bankje aan de zijkant van een berghut met uitzicht over dalen en bergen met liefelijke weiden en grazende en bellende koeien of met een boek in de bank van ons vakantiehuisje, terwijl buiten de buien losbarsten van achter de bergen vandaan. Heerlijk! Heerlijk!

In ons vakantiehuis bevond zich een kastje met daarin allerlei Duitse lectuurtjes. Tijdschriften, romannetjes, etc. Hiervoor had ik niet echt belangstelling, maar tussen al die boeken vond ik ook dit kinderboek: Professors Zwillinge in der Waldschule. Nu is mijn Duits niet vloeiend, ook niet half-vloeiend. Echter, een beetje Duits kan ik wel spreken, en Duits lezen gaat me vrij makkelijk af. 
Ik heb dus dit Duits geschreven kinderboek gelezen en met plezier! Een tweeling (jongen en meisje) beleven van allerlei in de bosschool en tijdens/na een verhuizing naar een andere plaats. Volgens mij is dit boek een boek uit een serie over deze tweeling.

Nu vond ik het boek heel aardig om te lezen, maar meer omdat het Duits in dit boekje zo goed te behappen was en het verhaal daardoor goed te begrijpen was. Verteltechnisch vond ik het boekje wat minder. Al met al was het toch een plezierig stukje leeswerk, wat ik voornamelijk las op onze bank bij het huisje met uitzicht op de besneeuwde Alptoppen.

Geen opmerkingen: