donderdag 20 augustus 2015

Sjaaltjes opruimen met de KonMari-methode (2)

Ik ben een sjaaltjesmens. In negen van de tien kledinggevallen draag ik een sjaaltje of een sjaal. En als ik een keer geen sjaal(tje) om heb, dan heb ik er altijd nog één in mijn tas zitten. Ik vind het fijn om sjalen te dragen en omdat ik snel last heb van mijn nek, is het ook nog eens nuttig, vind ik. 
Nu heb ik best veel sjalen en sjaaltjes. Bij elke kledingwissel doe ik wel van die neklapjes weg naar Packmee of naar de Kringloop, maar er blijven toch genoeg halslapjes over. De lapjes die ik nu heb, wilde ik ook graag houden. 

De sjalen en sjaaltjes bewaarde ik op twee plekken: in de kledingkast, achter mijn shirtjes en in één van de lades in de kledingkast. 
Ik was benieuwd of met behulp van de KonMari-vouwmethode de sjaaltjes in 1 la zouden passen, zonder een sjaaltje weg te zouden moeten doen. 

In het vorige artikel, waarin beschreven wordt hoe onze schoommaakmiddelen volgens de KonMari-methode werden opgeruimd en geordend, schreef ik al wat over Marie Kondo, een Japanse opruimliefhebster. Ook op internet is genoeg info over haar te vinden. Ze heeft een boek geschreven over haar methode (Nederlands: Opgeruimd!) en een review van dit boek volgt nog. 

Bij de schoonmaakmiddelen paste ik de KonMari-methode toe vooral met het oog op het verminderen van de schoonmaakmiddelen en dat is echt gelukt, in een mum van tijd (zie het artikel van 11 augustus). 
Bij de sjaaltjes wilde ik de KonMari-methode toe gaan passen vooral met het oog op de vouwmethode. Hierover had ik alleen wat op youtube gezien. 
Zou het gaan lukken om alle sjaaltjes, zonder proppen, in 1 lade te krijgen?

Ik ging als volgt te werk:
1. Ik haalde de stapel sjalen en de lade uit de kast en legde het op bed. Volgens haar methode moet je eerst ZIEN wat je hebt:



2. Vervolgens kieperde ik alle sjalen op 1 hoop. Dit gaf me niet zo'n hele schok (zoals met de schoonmaakmiddelen wel het geval was):

3. Ik wist dat ik geen 1 sjaal meer kwijt wilde, want de selectie had bij de kledingwissel in maart al plaatsgevonden. Dus ging ik alle sjalen en sjaaltjes zodanig opvouwen, dat er drie rijen in de la zouden passen en dat de sjalen opgevouwen ongeveer tot aan de rand zouden komen. De opgevouwen sjalen deed ik in de la, ook nog een beetje op kleur. 

4. Dit was het eindresultaat:

Alle sjalen en sjaaltjes pasten in de la! Ik heb dus geen stapel meer achter mijn shirtjes. Tevens heb je zo een perfect overzicht van welke sjaal je hebt en kan je zo een keuze maken. Ik ben er helemaal blij mee! 
Ik heb nog even een lekkere bodysplash er overheen gewalmd en de la is keurig in de kast terug gedaan. Super!




Dit artikel komt een week na het eerste artikel over de KonMari-opruimmethode, maar in werkelijkheid heb ik de sjaaltjes gelijk beetgepakt na het opruimen van de schoonmaakmiddelen. In het kader van: de smaak te pakken hebben. 

Geen opmerkingen: