zaterdag 8 augustus 2015

Vakantiekoffers inpakken

Elk jaar is het weer een terugkerend ritueel voordat je op vakantie gaat: koffers en tassen inpakken. Vaak begint hiermee ook al de voorpret, maar ook een stukje stress. 
Wij hebben op dit moment een beetje de manier te pakken die ons aardig goed bevalt. Ook al moeten we elk jaar weer zeggen dat we teveel mee hadden en dat we lang niet alles hebben gebruikt, maar elk jaar klinkt dan ook de gevleugelde uitspraak van mijn man: beter 'bij verlegen', dan 'om verlegen' (dus: beter te veel dan te weinig)... En dat is een waar woord. Of kan een waar woord zijn.

Onze manier van inpakken is aldus:

1. Ik print de door ons opgestelde vakantiepaklijst uit. Deze lijst hebben we in de loop van de jaren samengesteld en is onderverdeeld in kopjes, zoals kleding J., kleding A., toiletartikelen J., toiletartikelen A., etc. Voor alle items met aantallen (bijvoorbeeld 6 shirtjes zus of zo) staan balletjes, die aangevinkt kunnen worden. Deze lijst hebben we op de computer opgeslagen onder het tabje vakantie. 
2. Een week voordat we op vakantie hopen te gaan leggen we alle te gebruiken koffers en tassen in de logeerkamer. Mijn man en ik hebben allebei een grote koffer voor kleding. Verder hebben mijn man en ik allebei nog een klein koffertje voor boeken, opladers, etc. We hebben een grote weekendtas voor linnengoed, zakjes, doekjes, anti-insectspulletjes, keukenattributen die ze in Duitsland niet kennen, etc. en we hebben een grote weekendtas voor schoenen. Daarnaast zijn er natuurlijk nog de losse spullen, zoals de bbq-koffer, hengels, wandelstokken etc, maar die pakken we pas op het laatst. Ook vullen we één boodschappentas met etenswaren voor de eerste dag en met etenswaren, zoals suiker en kruiden. Ook nemen we altijd een koelbox mee (zie het artikel van juli hierover), maar die vullen we net voor het vertrek.
3. In de loop van de week worden de koffers langzaam maar zeker gevuld. Tegelijkertijd wordt op de vakantiepaklijst dus steeds meer afgevinkt. 
4. De laatste dag/dagen draai ik nog enkele wassen, waarvan de spullen ook nog in de koffer kunnen.
5. Op de laatste dag voordat we hopen te vertrekken, sluiten we de koffers en tassen en gaat mijn man de auto inpakken.
6. Verschillende losse spullen gaan nu ook in auto. En elk jaar is het dan ook weer een volle auto waarmee we de reis naar onze vakantiebestemming aanvaarden.
7. Nadat we weer teruggekeerd zijn van ons vakantie-adres, passen we de vakantiepaklijst altijd nog wat aan. Er zijn misschien zaken die we toch misten. Zo misten we in het verleden vaak in ons vakantiehuis een goed scherp mes, of een kaasschaaf, of een bakpan met anti-aanbaklaag. Deze attributen staan nu standaard op de lijst. Ook schrappen we wel eens zaken van de lijst, maar dat komt niet echt vaak voor.

Dit jaar constateerden we weer dat we wel heel veel kleding hadden meegenomen, waarvan we de helft niet hadden gedragen. Op de inpaklijst ga ik dus de aantallen voor de verschillende items verminderen. Verder waren wat mij betreft 10 leesboeken toch echt teveel van het goede. Ik heb 4 boeken gelezen, dus dat kan volgend jaar ook minder. Elk jaar nemen we ook een klamboe mee, maar elk jaar weer ligt de klamboe ongebruikt in de tas. Dus ook deze volgend jaar maar eens niet meenemen? Zul je dan juist zien dat...

Al met al werkt bovenstaande manier van inpakken voor ons prima. Je hebt zo niet de stress van op het laatst alles te moeten doen, of van allerlei dingen te vergeten of steeds in je hoofd te denken aan dit moet nog of dat...

Geen opmerkingen: