donderdag 17 september 2015

Blinkend gootsteentje

In m'n eerste KonMari-artikel over het ordenen en opruimen van alle schoonmaakmiddelen in ons huishouden, wat te zien dat er een aantal RVS-reinigers waren, die ons huishouden verlaten hebben. Ik heb alleen nog Starglanz gehouden. 
Ik vind het prettig wanneer onze gootsteen in de keuken schoon, glanzend en blinkend is. Nu had ik helaas in de zomervakantie met een aantal wat agressievere schoonmaakmiddelen onze gootsteen een beetje verpest (overal zaten donkere vlekken etc). Na internet geraadpleegd te hebben en allerlei oppoetsmiddelen geprobeerd te hebben, zonder resultaat, behandelde ik als laatste de gootsteen met koperpoets. Met een mooi resultaat. Wat was ik blij! 
Een nadeel van koperpoets is wel dat het zo ontzettend ruikt, door het hele huis heen en het lijkt nu niet echt een gezonde lucht. 

Nu heb ik een nieuwe manier gevonden om de gootsteen mooi glanzend en blinkend te maken. Natuurlijk doe ik dit niet iedere dag, maar wanneer ik daar zin in heb, of wanneer we visite bijvoorbeeld krijgen, is dit een goede en relatief snelle methode, zonder nare bijgeurtjes.

Ik ging als volgt te werk:
1. De gootsteen maakte ik eerst schoon met een gewoon afwassopje.
2. Daarna sproeide ik op een sponsje wat azijn en maakte hiermee de gootsteen schoon (ontkalken).
3. Vervolgens deed ik wat zilverpoets op een doekje en wreef hiermee de gootsteen in:



4. Nadat dit een paar minuten had kunnen intrekken, poetste ik het met hetzelfde doekje als punt 3 uit.
5. Daarna wreef ik de gootsteen nog met een schone zachte doek na.

6. Als laatste deed ik wat olie (ze adviseren op internet baby-olie aan, maar ik had alleen maar Kneipp olie in huis) op een keukenpapiertje en wreef hiermee de gootsteen in.



Blinkend schoon!

Zilverpoets ruikt een stuk minder sterk dan koperpoets.

Geen opmerkingen: