donderdag 10 september 2015

Cd's en bandjes (!) opruimen met de KonMari-methode (4)

Voorlopig is dit even het laatste KonMari-opruimbericht. Dit om de reden dat er niet zoveel spullen meer zijn in ons huis, die roepen om een KonMari-opruimmethode. Wellicht straks, in de herfstvakantie, wanneer de kledingwissel aan de orde is, dat ik dan weer de opruimmethode kan volgen, met vooral de vraag: word ik blij van dit kledingstuk of niet. En, word ik blij dat mijn man dit kledingstuk draagt, of niet :)

In dit artikel het opruimen van cd's en bandjes (!). Bandjes ja, want het tijdperk van de cassettebandjes heb ik volop meegemaakt. Ik heb trouwens ook niet alle bandjes weggedaan, want wij hebben nog steeds een kleine stereotoren (die als nieuw lijkt en het nog opperbest doet), waarin bandjes ook nog afgespeeld kunnen worden.

De opruimwerkwijze was als volgt:
1. Ik verzamelde alle cd's en bandjes. De meeste cd's en bandjes bevonden zich in een grote bak op zolder. Andere cd's en bandjes werden nog gevonden in de kamer (bij het stereotorentje) en in onze auto. 
2. Ik selecteerde de bandjes (doen we er nog iets mee?) Zo ja, apart leggen en zo nee, in een zak om weg te gooien.
3. Ik selecteerde de cd's op categorie (componist, soort van muziek). Daarna selecteerde ik elke stapel (word ik hier blij van? hebben we niet heel veel van deze componist of van dit soort muziek?) 
4. De cd's die ik niet meer wilde houden, gingen in een zak voor de kringloop. De cd's die ik wel wilde houden, gingen voor het grootste gedeelte weer terug in de bak en voor een klein gedeelte naar de kamer, om z.s.m. te kunnen luisteren. Enkele cd's/DVD's gingen naar een mand in de logeerkamer.

                                                   voor

                                                     na

Weliswaar zitten de bewaarde cd's en bandjes in dezelfde bak als waar ze uitkwamen, maar nu is slechts de helft van de bak gevuld. De andere helft kon ik vullen met wat handwerkmateriaal (wat ik ook trouwens geminimaliseerd had). 
Ik ben blij met de selectie. Het is niet zo heel veel meer en ik heb gehouden wat naar wens is. Hopelijk kan de kringloop wat met de andere cd's. 

Geen opmerkingen: