woensdag 18 november 2015

Twee snel-strijk-tips

Afbeeldingsresultaat voor strijken

Afbeeldingsresultaat voor strijken nostalgieTwee snel-strijk-tips die het strijkleven danig kunnen vergemakkelijken.

De eerste tip komt van de Amerikaanse site: clean my space
Sommige strijkplankhoezen hebben een aluminiumlaag, maar je kunt dit ook makkelijk zelf maken. Je haalt eerst je strijkplankhoes van de plank, je doet dan een laag aluminiumfolie over de plank, met de glimmende kant naar boven en daarna doe je de hoes er weer over heen. Dit aluminiumfolie zorgt er voor dat je bij de meeste kledingstukken maar aan één kant hoeft te strijken, terwijl het resultaat dan is dat je aan beide kanten de boel glad en gestreken hebt. Dit scheelt je dus de helft van de tijd. En een bijkomend iets, het folie onder je hoes knispert zo gezellig, althans dat vind ik.

De tweede tip heb ik zelf bedacht, maar wellicht dat de halve wereld dit al zo doet, omdat het zo verschrikkelijk simpel is. In het verleden streek ik ons dekbedovertrek (220 cm bij 220/240 cm) eerst aan de ene kant en daarna aan de andere kant. Omdat het zo'n groot oppervlakte is, moest je dit overtrek steeds op je plank verschuiven en opkrullen en de andere kant hing dan weer op de grond, dus je moest zorgen voor een schone vloer. Je kent dat wel. 
Nu vouw ik eerst de (of het, want beide lidwoorden zijn mogelijk) overtrek dubbel. Je hebt dan 110 cm breedte. Dit strijk ik. Daarna doe ik de andere kant. En klaar. Je hebt zo de bovenkant van je overtrek gestreken. De onderkant niet, maar dat is het gedeelte wat je lichaam raakt, dus wat meer of minder kreukels hindert dan niet. En trouwens, met de eerste aluminiumfolietip wordt de andere kant sowieso wat gladder. 

Hoe strijken jullie grote dekbedovertrekken?

Geen opmerkingen: