zaterdag 23 april 2016

Neus spoelen (bij verkoudheid)

Wanneer je neusverkouden bent, met een eventuele voorhoofdholte-ontsteking daarbij en je gaat op internet zoeken naar middeltjes om deze kwaal te verlichten of te verhelpen, dan kom je bij een scala van oplossingswijzen, van chemische geneesmiddelen tot natuurlijke geneesmiddelen. Eén van de natuurlijke manieren is het opsnuiven van of neusspoelen/neusdouchen met zout water. 
Toen ik last had van een vervelende voorhoofdholte-ontsteking, door verkoudheid, ben ik begonnen met het spoelen van mijn neus met zout water. Ik gebruikte daarvoor de volgende hulpmiddelen:
Een spuitje, keukenzout en een tuitbekertje uit Tsjechië. Officieel is dit een drinkbeker die je (o.a.) kan kopen in Karlovy Vary, om daarmee al drinkend over straat te paraderen, zoals zovelen daar doen. In de beker kan je dan water uit de verschillende bronnen (met verschillende temperaturen) scheppen. Ik heb deze beker gekocht als souvenir. Het staat al jaren in de kast mooi te wezen. 
Toen ik op internet las, dat je speciale neusdouches kunt kopen, bijvoorbeeld bij de apotheek:
Afbeeldingsresultaat voor neusdouche

bracht dit me op het idee om gewoon m'n beker te gaan gebruiken. Heeft de beker gelijk een bestemming.

Hoe ga je te werk?
Je lost een heel klein beetje zout (snufje) op in lauwwarm water. Je vult een spuitje met het zoute water en spuit het voorzichtig in een neusgat. Vervolgens doe je het andere neusgat. Het zoute water zal verdikt slijm oplossen. 
De andere mogelijkheid is dus om zo'n douche, of in mijn geval, de beker te gebruiken. Je vult de beker met lauwwarm zout water. Je kantelt je hoofd zo'n 45 graden en giet in het bovenste neusgat. Ondertussen adem je door je mond. Het water komt nu uit het onderste neusgat of door je keel weer naar buiten, met evt. allerlei andere ongerechtigheden...

Bovenstaande neusspoelingen hebben me erg geholpen in de voorhoofdholte-ontstekingstijd. Ik las op internet dat het goed is om elke week je neus zo te spoelen, uit voorzorg. Logisch ook wel. Onze oren maken we ook altijd netjes schoon en onze tanden en mond poetsen we ook. Dan mag onze neus toch ook wel z'n wekelijks beurtje krijgen? Het schijnt zelfs, dat zo'n wekelijks spoel- of wasbeurt verkoudenheid kan voorkomen!

Geen opmerkingen: