zaterdag 18 juni 2016

'Kleding-miskopen' draagbaar maken

In de afgelopen tijd kocht ik drie kledingstukken, die na een pas-sessie en na nader bekeken te zijn, miskopen bleken te zijn, in mijn ogen althans. Je kunt dan twee dingen doen: of je doet de miskopen in een doos voor bijv. Het Leger Des Heils, of je probeert er met naald en draad nog iets draagbaars van te maken. Het laatste geschiedde. 
De miskopen waren:
1. Een grondlange jurk, met smokwerk bovenkant en een halsbandje. Deze jurk was èn te lang èn zat bij het smokwerk onder mijn oksels niet fijn. Sowieso zou ik er wat onder of overheen dragen, omdat ik de jurk ietwat te bloot vond. Ik kocht deze jurk vanwege de soepele stof (strijkvrij:) en vanwege het dessin. Zulk dessin draag ik eigenlijk nooit, maar 'k vond het voor een keer toch wel leuk, zeker met de rode rand onderaan de jurk.
2. Een witte bloes. Ik weet niet wat het is, maar voor een hele gewone simpele witte bloes, kan ik nooit goed slagen. Ook ditmaal bleek het een miskoop te zijn: te wijd, te lang, te overhemd-achtig. De bloes was zodanig, dat je 'm niet fatsoenlijk in een rok kon dragen, maar om de bloes nu over een rok te dragen, was ook niet mooi.
3. Een hemdtopje. Dit topje was zo lang, dat je 'm bijna als mini-jurk zou kunnen dragen. Voor een jurk vond ik 'm veel te kort en voor een top veel te lang.

Aan de slag dus. De machine werd van zolder gehaald en geïnstalleerd. M'n naaibox met allerlei naaibehoeften ging open en na geknip, getorn, gespeld en genaai, kwamen de volgende kledingstukken te voorschijn:

1. De jurk is een rok geworden. Hiervoor heb ik het smokwerk afgeknipt. Bovenin de rok heb ik een zoom gestikt, waar een elastiek doorheen is geregen. De halsband is nu een riem voor om de middel geworden (vastgenaaid aan de zijkanten). Ik ben helemaal blij met deze rok! Met een wit vestje en witte schoenen is het een heerlijke zomerse outfit! Een spijkerjasje er overheen maakt het draagbaar voor wat koudere tijdstippen. En de stof zit werkelijk heerlijk!
2. De bloes is een stuk korter geworden. Je kunt 'm nu in een rok dragen of er overheen. De zijkanten heb ik iets ingenomen, zodat er een taille is ontstaan. Dit staat net wat minder overhemd-achtig, dus wat sierlijker en vrouwelijker. Blij mee.
3. Er ging een stuk van de top af. Zoompje er in. Voila. Ook blij mee. (Dit zoompje moet heel duidelijk nog gestreken worden!)

Nog even de strijkbout over bloes en top en dan is mijn kledingkast weer wat rijker:)

Geen opmerkingen: