zaterdag 20 augustus 2016

Voor het eerst geproefd: Couscous



Een van de dingen die ik leuk vind om te doen, zo tussendoor, is het bekijken van kookfilmpjes. Al heel wat keren passeerden onder andere allerlei recepten met couscous. Ik werd nieuwsgierig naar dit veel geprezen product. Onlangs kocht ik een zak couscous.
Ik bereidde de couscous zoals in onze keuken de nasi wordt bereid. 

Benodigdheden:

* 70 gram couscous per persoon
* half zakje nasikruiden (en 75 ml water om aan te lengen)
* 2 uien
* 2 eieren
* 120 gram kip (de vorige dag al gebakken)
* 1/2 oranje paprika, die we nog over hadden
* 300 gram soepgroenten
* wat smaakmakers, zoals chilipoeder, zout, zoete ketjap, etc.

Bereidingswijze:
1. Snipper de uien en de paprika en fruit dit aan in wat olie.
2. Snij de gebakken kip aan stukjes en doe dit ook in de pan.

3. Doe de soepgroenten hier ook bij en laat even pruttelen.

4. Breek en kluts de eieren en doe dit ook in de pan. Alles goed blijven roeren.

5. Voeg evt. wat smaakmakers toe, zoals chilipoeder, zout, satépoeder, naar wens.
6. Giet 5 minuten voor het opdienen, kokend water op de couscous (zodat het net onder water staat) en laat dit 5 minuten afgedekt staan. (Couscous zal water opnemen en behoorlijk zwellen).

7. Maak de nasikruiden aan met wat water en meng dit door alle groenten. Laat ca. 2 minuten meepruttelen.

8. Wanneer de couscous 5 minuten heeft gestaan, roer met een vork even door en voeg het bij het groentemengsel. 
9. De couscousmaaltijd is klaar.

Wat vonden mijn man en ik er van?
Wij vonden het een smaakvolle maaltijd. Ook een behoorlijke pan vol. Poeh! Je zou er ook met drie personen van kunnen eten. Wij hebben de hele pan samen leeggegeten, onder het mom dat het toch wel heel gezond zou zijn.
Wanneer ik mijn smaakpapillen peil, dan zou je couscous ook kunnen klaarmaken als macaroni. Misschien dat dat een volgende keer geprobeerd wordt.
Wij vonden het dus heel lekker, maar niet lekkerder dan nasi bijvoorbeeld. Couscous heeft wat ons betreft niet echt een uitgesproken unieke smaak, maar het eten er van is zeker voor herhaling vatbaar.
En dan de bereidingstijd:
Begonnen: zie klok
Klaar: 18.30 uur!


Geen opmerkingen: