zaterdag 19 november 2016

Hoe kan je een weekmenu plannen en opstellen?




Hierbij onze manier om het weekmenu te plannen. Het is één van de vele manieren die er zijn en een ieder zal het op zijn eigen wijze doen, maar deze manier bevalt ons opperbest.
Ons weekmenu loopt normaliter van donderdag tot en met woensdag, omdat ik op donderdag meestal de weekboodschappen doe.

1. Ik bedenk, bepaal en bereken hoeveel dagen we de komende week thuis eten, met hoeveel personen en hoeveel kooktijd op die dagen er is. Verder kijk ik wat er nog in huis is en wat bijvoorbeeld eerst op moet.
2. Ik ga groenten en vlees kopen bij de supermarkt (en slager). Hierbij let ik op prijs, maar ook op verscheidenheid in kleur van groenten en variatie van vlees/vis/vegetarisch vlees.
3. Aan de hand van het gekochte bepaal ik nu ons weekmenu. De wat zachtere of minder lang houdbare groenten worden eerst ingepland en de wat langer houdbare groenten daarna. Wat betreft het vlees kijk ik zodanig dat we niet een paar dagen achter elkaar hetzelfde vlees eten. Ook kijk ik naar de beschikbare tijd op een dag om te bakken en te braden.
Natuurlijk kan het voorkomen dat de planning om welke reden dan ook, anders loopt, maar meestal wordt de planning ook zodanig tot uitvoering gebracht, zoals we hadden bedacht:)

Een voorbeeld:
Dit was/is ons weekmenu van donderdag 17 november tot en met woensdag 23 november:

*donderdag 17 november (ik at alleen): gebakken aardappeltjes, spinazie uit de vriezer (om te proberen), vissticks
*vrijdag 18 november: aardappelen, sperziebonen, vers gebraden gehaktballetje
*zaterdag 19 november: een ander verzorgt de maaltijd
*zondag 20 november: aardappelen, spinazie+groentenmengsel van paprika, ui, champignon en tomaat, kipfilet
*maandag 21 november: aardappelen, broccoli, rookworst
*dinsdag 22 november (weinig kooktijd i.v.m. vergadering): chili con carne met soepgroenten en gehakt dat ik vrijdag 18 november in het voren heb gebraden 
*woensdag 23 november: aardappelen, winterpeen, kibbeling uit de oven

Deze week dus van de 6 maaltijden 4 keer groene groente, 1 keer oranje groente, 5 keer aardappelen, 1 keer bonen, 1 keer allerlei groenten (door de chili con carne), 2 keer vis, 2 keer gehakt, 1 keer rookworst (varken/rund), 1 keer kipfilet. 
Meestal eten we iets gevarieerder qua kleur, maar dit is ook prima zo.

Geen opmerkingen: