woensdag 21 juni 2017

Thee en koffie zonder suiker leren drinken

Afbeeldingsresultaat voor koffie en thee Ik ben een groot liefhebber van koffie. Koffie met melk en suiker. Dagelijks nuttig ik ook een kopje thee. Thee met suiker. Al met al drink ik dagelijks minimaal 6 suikerklontjes in mijn thee of koffie. Een suikerklontje weegt zo'n 5 gram. Per dag gaat er zo'n 30 gram doorheen. Dit keer 365 dagen is 10950 gram per jaar! Dat zijn bijna 11 pakken suiker per jaar en dit alleen in mijn koffie of thee. OEI.

Nu ik druk bezig ben met afvallen/buikvet verminderen (zie hiervoor de blogposten van de 28-daagse training die ik volg) schrik ik enorm van bovenstaande getallen. Niet gedacht. 
Ik ga met ingang van vandaag (zaterdag 17 juni 2017) stoppen met mijn thee en koffie besuikeren. En wat zie ik hiertegen op. Koffie zonder suiker gaat nog wel, maar thee zonder suiker.... Op internet las ik dat een wolkje melk in de thee het al iets beter kan laten verteren. Chemische zoetstoffen zijn not done. Steviazoetjes mag wel, maar je lichaam ontwent het zoete eten en drinken dan niet. En dit laatste wil je juist, dat je lichaam zoet eten en drinken niet meer het lekkerst vindt wat er bestaat. Verder valt op internet te lezen dat je voor deze suikerontwenning zo'n 1 a 2 weken nodig hebt. We gaan het zien! 

zaterdag 17 juni 2017

Buikvet en gewicht minderen met 28-daagse buikspiertraining #4 (week 3)

Afbeeldingsresultaat voor gewicht
afbeelding komt van internet

De derde week van de buikspiertraining zit er op. Zie ook de voorgaande artikelen hierover. 
Ik volg deze training: http://www.buikspierentraining.nl/wp-content/uploads/2015/09/28-Daags-buikspieren-schema.pdf

In deze week deed ik dezelfde oefeningen als in voorgaande 2 weken, alleen werd de intensiteit opgevoerd en moest elke oefening 4 maal 20 keer uitgevoerd worden. Op zich goed te doen, maar ik merk mijn beperkte conditie.

Wat is het resultaat van deze week?
*Gewicht: geen vermindering met de vorige week. In totaal ben ik nu 2,6 kg afgevallen, in 3 weken, maar de afgelopen week ben ik dus niets afgevallen. Valt me tegen.
*Omvangvermindering: in deze week ben ik weer ruim 1 cm verminderd in omvang. In totaal ben ik nu zo'n 6 cm verminderd in omvang en dat in 3 weken. Dit gaat gestadig de goede kant op.

Qua gewicht valt me de mindering echt wel tegen. Ik weet nog dat ik voor mijn 40e veel sneller gewicht kon verminderen. Nu doe ik er nog veel meer moeite voor, want voor mijn gevoel laat ik zoveel eten staan en moet ik me zo inhouden met eten: ik eet stukken minder suikers, eet een half bord avondeten, eet bijna geen koekjes meer, snoep niet meer, etc. Het kost me echt moeite en ik vind het ook niet zo prettig, om eerlijk te zijn. Nu hadden we afgelopen week wel een verjaardag, waarbij ik wat meer zoetigheden heb gegeten, dus wellicht dat daarom niets van het gewicht af is?
Aan de andere kant merk ik dat de omvang echt aan het verminderen is. Dit is te zien, te meten en te merken aan de kleding. Ik kan al weer wat meer kleding aan. 

De laatste trainingsweek begint vandaag. De intensiteit van de oefeningen wordt opgevoerd. De 'claim' dat je 5 kg zou afvallen deze 4 weken, ga ik waarschijnlijk niet halen. Komende week hebben we bijv. nog een BBQ en nog wat andere happenings, waarbij wellicht wat anders en meer wordt gegeten. Na de training wil ik b.l.e.w. zeker doorgaan, want er zijn nog leuke jurkjes in mijn kast, die nog net niet leuk genoeg staan nu:)

Verder heb ik een Neck Slimmer besteld. Dit is een veerapparaatje, waarmee je je onderkin kan wegkrijgen. T.z.t. zal ik het apparaat reviewen en updates geven over de evt. vorderingen. Het apparaat komt van ver (Zuid Amerika), dus het duurt nog even voordat we dit kunnen gaan inzetten. 

woensdag 14 juni 2017

In de kijkstoel: The boy in the striped pyjamas

Wat een mooie ontroerende film. Een film die niet goed afloopt, dat komt niet vaak voor. 

De achterkant van de DVD-box omschrijft de film als volgt:
'Bruno, een onschuldig en naïef achtjarig jongetje, is rusteloos en verveelt zich in zijn nieuwe huis. Hij luistert niet naar zijn moeder en gaat op avontuur uit in het bos. Al snel ontmoet hij een jongen en een verrassende vriendschap ontwikkelt zich. De film speelt zich af tijdens de Tweede Wereldoorlog en is gebaseerd op de bestseller van John Boyne. Dit buitengewone en inspirerende verhaal over de kracht van de menselijke geest zal je hart veroveren en zet je aan het denken.'
Mijn aanvulling bij bovenstaande: Bruno is de zoon van een Duitse commandant, die overgeplaatst wordt voor zijn werk naar een andere plaats. Het werk van zijn vader heeft te maken met het werkkamp/concentratiekamp in de nabijheid van hun nieuwe woning. Bruno ontdekt dit kamp en komt in contact met een jongen die verblijft in dit kamp. Er ontwikkelt zich dus een vriendschap met als gevolg dat Bruno op het eind van de film zich voegt bij zijn vriend in het kamp en daar omkomt tijdens een gasdouche, georganiseerd door zijn vader, die niet weet dat zijn zoon daarbij is. 

Wat vond ik van de film?
Zoals al geschreven, vond ik de film zo ontroerend. Het niet-goed aflopend eind doet je verder nadenken over de verschrikkelijke situaties in de oorlog (ik kan me voorstellen dat zo'n niet-goed aflopend einde voor kinderen wat lastiger te verwerken is). De karakters van vader en van moeder, van opa en oma en van Bruno en zijn zus komen uitgesproken naar voren. Vader, die gáát voor de zaak van Hitler, evenals zijn vader. Moeder die gaandeweg er achter komt welke misstanden er plaatsvinden en dat haar man daar medeplichtig aan is en dat ze dat niet kan verwerken. Zus, die wordt geïndoctrineerd door het gedachtegoed. Bruno die alles bekijkt van de kinderlijke (en kindeerlijke) kant. Ook het verschrikkelijke leven in het kamp komt aan de orde, met daarbij de publieke geheimen, zoals de dodelijk douches voor diegenen die niet 'gebruikt' konden worden in het grote plan van Hitler.

Met ontroering heb ik de speelfilm gekeken. Twee kanttekeningen wil ik wel plaatsen. De eerste is dat het vrij duidelijk gespeeld is en dan bedoel ik meer de entourages waar alles plaatsvindt. Deze zijn te 'gelikt' en strak. De tweede kanttekening is dat de personen in de gehele film Engels spreken! En dat kan mijns inziens echt niet. Bij zo'n film horen de personen Duits te spreken. Dit laatste doet wel afbreuk aan de film, vind ik. Afgezien van dit laatste is deze film echt een aanrader, mede ook omdat er niet in gevloekt wordt.

zaterdag 10 juni 2017

Buikvet en gewicht minderen met 28-daags buikspiertraining #3 (week 2)

Afbeeldingsresultaat voor weegschaal
afbeelding van internet
In deze tweede week van de 4-weekse training, moest ik dezelfde oefeningen doen als in week 1, alleen werden de aantallen wat opgevoerd: nu 4x12 oefeningen per categorie. Zie voor de soorten oefeningen het blogje van vorige week: http://alledagmetar.blogspot.nl/2017/06/buikvet-en-gewicht-minderen-met-28.html
Het weegmoment aan het einde van deze week gaf het volgende weer: 2,6 kg minder dan aan de start en zo'n 5 cm omvangvermindering. 
We zijn nu precies op de helft van de training. De training zegt dat je in 28 dagen 5 kg kan afvallen. Dan zouden we op de goede weg zijn.
Voor mijn gevoel kost het me aardig wat moeite. Ik laat veel lekkers staan en sla bijvoorbeeld taartjes op het werk af. Het hele gezonde eten en minder eten voelt een beetje als een dieet. Het werpt wel vruchten af.
Op naar de derde week!

woensdag 7 juni 2017

Plantje redden

O, wat vinden de vogeltjes het Prikneusplantje lekker! Elk jaar weer komt het prikneusje dapper op, maar gaat al snel ter ziele, omdat musjes het plantje zo lekker vinden. Wij houden heel veel van vogeltjes en ook van musjes, maar zo'n plantje gunnen we ze toch niet. Vandaar dat mijn man een plantenredder heeft bedacht:

Om het prikneusplantje staan sateprikkers als spiesen en speren dreigend de wacht te houden. En het werkt! De musjes komen niet aan de Prikneusjes en de Prikneusjes bloeien zo mooi als nog nooit tevoren!

zaterdag 3 juni 2017

Buikvet en gewicht minderen met 28-daags buikspiertraining #2 (week 1)

Zo, de eerste week van trainen zit er op. Ik volgde de trainingen via deze link: http://www.buikspierentraining.nl/wp-content/uploads/2015/09/28-Daags-buikspieren-schema.pdf

In totaal moesten er 9 oefeningen gedaan worden, waarvan 7 verschillend. Hieronder heb ik afbeeldingen van internet geplaatst van de verschillende oefeningen:

Basis crunch:
Afbeeldingsresultaat voor basis crunch
Sit up:
Afbeeldingsresultaat voor sit up
V-up:
Afbeeldingsresultaat voor v up
Knee raises:
Afbeeldingsresultaat voor knee raises
Gedraaide crunch:
Afbeeldingsresultaat voor gedraaide crunch
Prone cobra:
Afbeeldingsresultaat voor prone cobra
Pulse Up:
Afbeeldingsresultaat voor pulse up

Op dag 1 van week 1 deed ik de volgende oefeningen:
a. basis crunch 3 maal 12 keer (je ligt met je knietjes omhoog en je brengt met je handen in de nek je hoofd 3x12 zo'n 30 cm omhoog
b. sit up 3 maal 12 keer (je ligt met je knietjes omhoog en je handen in je nek, zo ga je zitten)
c. V-up 3 maal 12 keer (vanuit ligstand breng je tenen en handen naar elkaar, zodat je in een v-vorm zit)

Op dag 2 van week 1 deed ik de volgende oefeningen:
a. Knee raises 3 maal 12 keer (je hangt ergens aan en dan trek je je knieën omhoog)
b. Gedraaide crunch 3 maal 12 keer (zie dag 1, maar daarbij draai je naar links, naar boven en naar rechts)
c. V-up 3 maal 12 keer 

Op dag 3 van week 1 deed ik de volgende oefeningen:
a. Prone Cobra 3 maal 12 keer (je ligt op je buik en je tilt tegelijkertijd je hoofd en je voeten op)
b. Pulse up 3 maal 12 keer (je ligt met je benen verticaal, je duwt je middel/je benen nu omhoog)
c. Sit up 3 maal 12 keer

Ik gebruik bij de oefeningen wel een elastiek (vorig jaar gekocht bij de Action) als hulpmiddel. Dit geeft wat meer ondersteuning. Sowieso kan je met zo'n elastiek hele leuke oefeningen doen.
Afbeeldingsresultaat voor elastiek training action
afbeelding van internet: mijn elastiek is zo iets dergelijks, alleen heb ik er een met drie elastieken en plastic harde uiteinden
Het resultaat na 1 week 'trainen' met daarbij zo gezond mogelijk eten en met behulp van kaneel en kummel in mijn leven is als volgt:
buikomvangvermindering van: 3 cm
gewichtsvermindering van: 1,7 kg

Zoals te zien, is er echt vermindering zichtbaar. Toch ben ik een beetje sceptisch. Ten eerste omdat mijn gewicht sowieso behoorlijk schommelt en ten tweede omdat ik mijn buikje er nog echt wel zie zitten. Toch zie je ook wel vermindering in omvang en ik voel dat de hele boel wat minder zwabbert en zwiebert. Ook de kleding zit al ietsje makkelijker. 
Enkel met het doen van deze trainingen had ik denkelijk niet deze vermindering kunnen bewerkstelligen. Ik heb mezelf behoorlijk op dieet gezet, m.n. wat betreft de lekkere zoete en zoute dingen. 
Je zou zeggen dat met relatief zo weinig trainen in de week ook geen goede resultaten verwacht kunnen worden, maar het effect zit 'm, zo heb ik gelezen, in de korte heftige trainingen: dit geeft een stootje aan je body. 

Volgens mij zijn we op de goede weg. Op naar de tweede week! En die begint vandaag!

woensdag 31 mei 2017

Van houthok (herfst/winter) naar prieeltje (lente/zomer)

Al lange tijd heb ik de wens om een knus prieeltje of iets dergelijks in onze tuin te creëren. We hebben een zitje op het terras staan en dat is prima, maar een extra zitje, waar je je helemaal kunt terugtrekken met een boek en waar je niet zichtbaar bent voor buren bijvoorbeeld (gewoon even fijn alleen met jezelf) stond al geruime tijd op mijn wensenlijstje. Enige tijd geleden kreeg ik van de buurvrouw een tuinbank, die bij haar in de weg stond. Deze bank hebben we een tijd lang onder onze pergola (blauwe regen) gehad, maar zitten op deze bank gebeurde weinig, omdat de vele vogeltjes in onze pergola die bank ook gebruikten, niet om te zitten, maar voor andere doeleinden... Dat was dus elke week weer poetsen en boenen. Na verloop van tijd heb ik die bank aan stukken gezaagd en hebben we het hout gevoederd aan onze houtkachel. 

Onlangs veegde ik onze achterterras en kreeg ik een prachtig idee: waarom geen zitje creëren in ons houthok (130 cm breed en 84 cm diep)? Zomers hebben we dit houthok eigenlijk toch niet nodig, omdat de kachel dan in ruststand is. Het houthok heeft een prachtig lekvrij afdakje, zodat je zelf met regen er nog zou kunnen zitten (wel even de benen intrekken:). Dit plan even overlegd met mijn man en hij vond het prima. 

Op pinterest heb ik in de afgelopen tijd wat ideetjes verzameld. Aan de hand hiervan deed ik de volgende aankopen: 
3 withouten bankjes (Kwantum, in de actie)
3 beige kussenslopen en 3 kussens (Action)
rieten dienblad en een klein nepplantje (Action)
afbeelding op canvas (Action)
Verder verzamelde ik ook nog wat spulletjes uit eigen collectie (kussentjes, waxinelichthouders, 'bijzettafeltje')

Het houthok, ontdaan van de restanten hout, had nodig een schoonmaakbeurt nodig:
 Na het schoonmaken kon de inrichting beginnen: nog best wel lastig vind ik dat. Zo was de opstelling eerst:

Later werd het zo:
Ik ben helemaal content met dit knusse hoekje. 's Avonds kunnen de kaarsjes aan. Zelfs in het schilderij zitten lampjes (bij de kaarsvlammetjes). Wanneer het heel warm buiten is, zoals we pas mochten meemaken, is het in dit prieeltje lekker koel. Een geweldig plekje dus. Ik hoop er nog veel gebruik van te kunnen maken. En straks? Als het herfst wordt? Dan verdwijnen de spulletjes naar de schuur en kunnen de houtblokjes hun plekje innemen.

zaterdag 27 mei 2017

Buikvet en gewicht minderen met 28-daags buikspiertraining #1

Afbeeldingsresultaat voor afvallen
afbeelding afkomstig van internet

Ging het gewicht minderen vòòr mijn 40-ste nog vrij makkelijk, wanneer nodig (zie ook artikelen van januari en februari 2015), nu gaat het allemaal niet meer zo makkelijk. Aankomen gaat supersnel, maar afvallen, ho maar. Buikvetvermeerdering is helaas aan de orde van de dag (zodanig dat ik verschillende kleding liever niet meer aantrek) en ook de weegschaal laat helaas een stijgende kg-lijn zien. Het frappante is dat ik juist niet veel meer snoep, geen grote porties eet en vooral volkoren producten bijvoorbeeld eet en behoorlijk beweeg. Blijkbaar moet ik het lijnen over een andere boeg gaan gooien. 

Wat googelen op internet leert me dat meer vrouwen in mijn leeftijd en ouder met gewichts- en buikvettoename te maken hebben, mede door invloed van hormonen. 

Omdat buikvet gewoon heel erg ongezond is en ik het jammer vind dat ik bepaalde kleding door bovenstaande laat hangen in de kast en ik me niet zo prettig voel in en met mijn huidige gewicht (want waar gaat dat heen?), heb ik na zoeken op internet gekozen voor een 28-daagse buikspiertraining (hierbij de link: http://www.buikspierentraining.nl/wp-content/uploads/2015/09/28-Daags-buikspieren-schema.pdf)
Ook heb ik de suikerpot met geraffineerde suiker weggezet! Geraffineerde suiker schijnt kwaad nummer 1 te zijn in het kader van buikvet-ontwikkeling!!

De laatste tijd heb ik al meerdere trainingsprogrammaatjes gevolgd, bijvoorbeeld via apps, maar ik ben gewoon geen doorzetter en het is niets voor mij om elke dag allerlei oefeningen te moeten doen.
Dit schema zou in 28 dagen tijd je 5 kg. in gewicht doen verminderen. Omdat je niet plaatselijk kan afvallen (je kunt bijvoorbeeld niet enkel oefeningen doen om alleen van je buikvet af te komen) lijkt me dat met 5 kg afvallen ook het buikvet vermindert. En met mijn huidige gewicht is 5 kg net datgene wat ik wil verliezen.
Een voordeel van dit 28-daags schema is dat je maar 3 van de 7 dagen per week hoeft te oefenen! Na elke trainingsdag neem je ook een dag rust. Ook dit bevalt me. Zo hoef je op je drukke werkdagen bijvoorbeeld niet perse te oefenen. Je kunt je eigen tijd indelen. Verder zijn de oefeningen niet zodanig dat je allerlei capriolen met je lichaam moet uithalen, want dat is niet zo mijn ding. 

Klik op de bovenstaande link voor het schema en op in de linkjes van de verschillende oefeningen geklikt hebbend, zie je welke oefeningen het zijn die je moet doen per week. Dezelfde oefeningen komen elke week weer terug, maar dan met meer sets en meer herhalingen. Na elke set moet je een minuut pauze nemen.

Ik heb het volgende plan (b.l.e.w.) voor mezelf opgesteld:
1. Gewicht en buikomvang opmeten (is gedaan, dus je weet waar je begint)
2. De verschillende Engelstalige oefeningen even bekijken en kort in het Nederlands voor mezelf op een rijtje zetten (is gedaan)
3. De 28-daagse planning maken op papier, zodat ik kan afvinken: dit zijn de data voor mij: za 27/5; di 30/5; do 1/6; za 3/6; di 6/6; do 8/6; za 10/6; di 13/6; do 15/6; za 17/6; di 20/6; do 22/6.
4. De training doen, geen geraffineerde suikers eten, althans uit onze suikerpot, kleine avondeetporties nemen (op een ontbijtbord), dagelijks ietsje meer bewegen en noten eten.
5. Na de 28 dagen gewicht en buikomvang meten.

In een volgend artikel zal ik vertellen hoe de stand van zaken is.

woensdag 24 mei 2017

Onze warme maaltijden van een week: elke dag een andere kleur!

Weer eens een post over onze warme maaltijden van een weekje. Elke dag eten we een andere kleur groente! De week begon op donderdag, omdat ik dan altijd de weekboodschappen doe. De afbeeldingen komen van internet.

Donderdag 18 mei: WIT:
Witlof met aardappeltjes en een gehaktballetje.
Afbeeldingsresultaat voor witlof

Vrijdag 19 mei: Groen:
Sla met aardappeltjes en een hamburgertje.
Afbeeldingsresultaat voor sla

Zaterdag 20 mei: Geel:
Patatjes met een frikandel en kroket.
Afbeeldingsresultaat voor patat

Zondag 21 mei: WITGROEN:
Prei met aardappeltjes en kibbeling.
Afbeeldingsresultaat voor prei

Maandag 22 mei: ORANJE
Wortelsalade met gebakken aardappeltjes en een worstje.
Afbeeldingsresultaat voor wortelsalade

Dinsdag 23 mei: MULTICOLOUR:
Chinees, in verband met een verjaardag.
Afbeeldingsresultaat voor chinees met groenten


Woensdag 24 mei: MULTICOLOUR:
Nog een keer Chinees, want we konden twee keer eten van de afhaalmaaltijd:)
Afbeeldingsresultaat voor chinees met groenten