woensdag 29 maart 2017

Je eigen schouder-lange bob knippen

Ik was 6 jaar en zat ik klas 1 van de lagere school (nu groep 3 van de basisschool), toen ik voor het eerst en voor het laatst in mijn leven naar de kapper ging. Dit om mijn lange haar af te laten knippen tot een boblengte. Voor die tijd en na die tijd knipte mijn moeder altijd mijn haar. Vanaf een bepaalde leeftijd ging ik mijn haar zelf knippen. Nu knip ik al weer ruim 20 jaar zelf mijn haar. Een aantal jaren geleden heb ik mijn haar voor een paar jaar lang laten groeien, maar na verloop van tijd werd het toch weer de bob. Een iets langere bob dan in mijn kinderjaren (toen was het op oorlengte), nu op schouderlengte of iets daarboven.

Het zelf knippen van je bob is niet zo moeilijk. Wel gebiedt de eerlijkheid het te zeggen dat het de ene keer gewoon veel beter lukt, dan de andere keer. Geregeld knip ik in de weken na de echte knipbeurt nog wel eens hier en daar wat bij. Verder zal een kapper misschien wel gruwelen van mijn knipkunsten, want ik doe eigenlijk maar wat. Wel gebruik ik een 'echte' kappersschaar. Maar goed, het zelf knippen bevalt mij prima en je kunt het doen wanneer het je goed uitkomt.

Hoe ik mijn eigen bob knip, wil ik aan de hand van simpele tekeningetjes laten zien:
Je hebt nodig: een vaste spiegel, een handspiegel, een kam en een schaar.
0. Kam je haar goed recht. Eventueel wat vochtig maken kan ook.
1. Terwijl je recht in de spiegel kijkt, knip je aan beide kanten van je hoofd de hoeveelheid af die je er af wilt hebben. Kijk goed of beide kanten nu even lang zijn.
2. Draai je hoofd nu een kwartslag en houd je hoofd recht. Neem een spiegel in je ene hand en knip met je andere hand de zijkant mooi recht af. Soms even bijkammen kan helpen om ook kleine plukjes of piekjes bij te knippen.
3. Ga nu met je achterhoofd naar de grote spiegel staan en neem een kleine spiegel in je hand. Knip met je andere hand de achterkant recht af. Buig je hoofd ook even naar voren, om plukjes in je nek af te knippen.
4. Ga nu met de andere zijkant van je hoofd naar de spiegel staan en neem een kleine spiegel in je hand. Knip met je andere hand de zijkant recht af. Als het goed is moet je precies bij de voorste, al afgeknipte lok (zie punt 1) uitkomen. 
Eventueel kan je knipperij nog bijgewerkt worden. Wat ik wel eens doe is de bovenste laag van mijn haar bovenop mijn hoofd vastzetten, en de onderste laag nog mooi bijwerken. Ook kan je eventueel je nek uitscheren. 

Na elke knipbeurt, was ik mijn haar. Ook daarna kan je nog eventueel de laatste knipbijwerking doen.

Op internet kan je ook allerlei manieren lezen en zien, waarop je je eigen lange of korte haar (in laagjes) kan knippen. Tevens kan je filmpjes zien hoe het niet moet en hoe het grandioos fout kan gaan...

Voor kappersscharen kan je terecht bij bijvoorbeeld Hema of Drogisterij. Ook bij Bol.com kan je een scala aan kappersscharen vinden. Kijk bijvoorbeeld bij de advertentie hiernaast, of klik op de link hieronder:
kappersscharen

1 opmerking:

Review zei

Erg interessant artikel en erg behulpzaam