zaterdag 30 december 2017

Terugblik Vision Board 2017

In januari van 2017 schreef ik het artikeltje over mijn eerst gemaakte vision board. Wat is er van dit bord terecht gekomen? Hierbij de update, zo aan het eind van dit jaar.
Dit was het bord:
Het bord hing gedurende het afgelopen jaar op mijn werkkamer. Zichtbaar. Ik merkte dat ik elke dag er wel een blik op wierp. Hier zomaar wat ervaringen genoteerd rondom wat woorden van het bord in WEL en NIET:

WEL:
-Ik heb het afgelopen jaar meer fruit gegeten (elke dag min. 2 stuks) en ook op een andere manier dan vorig jaar nl. dat ik dit jaar het zoveel mogelijk als stuks heb genomen in plaats van het te versappen met de slow juicer.
-Ik ben het afgelopen jaar nog gezonder gaan eten, door bijv. minder te snoepen en meer gezondere voeding zoals havermout en pure chocola te nuttigen. Ook ben ik meer gaan eten als ontbijt en lunch, zodat ik geen dalpieken van moeheid meer kreeg.
-Volgens mij is ons huis het afgelopen jaar nog schoner geweest. Ik heb namelijk vaker tussendoor even een lapje over dit of dat gehaald. En dat maakt toch wezenlijk verschil (ook al was ons huis altijd al vrij schoon:)
-Het afgelopen jaar heb ik meer vis gegeten. Praktisch elke week stond vis een keertje op het menu.
-Het afgelopen jaar ben ik nog meer gaan minderen met koffie. Dit gaf trouwens geen ontwenningsverschijnselen meer, zoals dat in het verleden nog wel was. Ook het drinken van cafeïnevrije koffie ben ik gaan minderen, dit omdat ik las dat er allerlei chemische processen nodig zijn om de cafeïne aan koffie te onttrekken. Ik drink nu wat meer rooibosthee. Ook lekker. Wel startte ik elke dag sowieso met een kop koffie. De laatste cafeïnekop dronk ik om 4 uur in de middag. Daarna had m'n lijfje tijd genoeg om de cafeïne weg te werken.
-Nog veel meer woorden van het bord zijn echt wel in de praktijk uitgewerkt. 

NIET:
-Vrouwen die fietsen! Het afgelopen jaar heb ik zo weinig gefietst! Weinig samen met mijn man, maar ook weinig naar het dorp bijvoorbeeld. In het eerste half jaar leek het wel goed te gaan, maar in het tweede half jaar was het beneden alle fietspeil.
-Het afgelopen jaar heb ik minder kookvideo's bekeken dan daarvoor. Wel heb ik Heel Holland Bakt gekeken en wat instructiefilmpjes voor bakken en koken, maar daar bleef het dan ook bij. 
-En dan stond er ook: Start de dag Mja, het ochtendhumeurtje ben ik blijven houden.....Zo'n uurtje of 9 in de ochtend, dan ben ik gewend aan de dag. Maar daarvoor... Wel voel ik me 's morgens fitter door een steviger en beter ontbijt, wat ik dit jaar ben gaan nuttigen.
-Cultuur/historie: het afgelopen jaar hebben mijn man en ik eigenlijk alleen in onze zomerse buitenlandvakantie cultuur en historie gesnoven. Daarbuiten was er weinig tijd om er samen op uit te trekken. Misschien dat ik nog eens een Museumjaarkaart aanschaf, dan moet je wel. En het heeft toch mijn interesse, om museu etc. te bezoeken.

Wat vond ik van dit bord?
In de eerste plaats vond ik het destijds erg leuk om zo'n bord te maken, om woorden en plaatjes te zoeken die bij je leven of idealen passen, om ze mooi op te plakken, om zo'n bord in het zicht te hangen en om zo nu en dan bij jezelf na te gaan hoe het staat met de woorden van het bord.
Het bord heeft niet echt mijn levenswijze drastisch veranderd. Wel is het leuk om te zien dat sommige woorden, die als doel werden opgeplakt, ook echt meer (blijvende) gestalte hebben gekregen. Misschien dat je onbewust bij het zien van idealen, doelen etc. toch er wel meer op gefocust bent om ze te behalen. 

In ieder geval vond ik het bord zodanig een succes, dat ik er voor 2018 b.l.e.w. weer een wil maken. En daar komt vast weer een artikeltje over. 

Geen opmerkingen: