zaterdag 16 december 2017

Tijdsbesparing in het huishouden #1 Wassen en strijken

De huishouding is niet mijn beste vriendin. Alleen strijken, stofzuigen en koken vind ik behoorlijk leuk. De rest doe ik, omdat het moet en omdat ik van netjes, schoon en opgeruimd houd. 
Gaandeweg heb ik allerlei tijdsbesparende huishoudtoepassingen ontdekt, die je helpen om de huishoudelijke klusjes sneller (en toch goed) te klaren, zodat je meer tijd overhoudt voor andere dingen.
In deze miniserie wil ik een aantal tijdsbesparingen bespreken, die ik toepas.
In #1 tijdsbesparingen rondom de was en de strijk, een wekelijkse terugkerende klus.

1. Geen wasknijpers.
Tegenwoordig hang ik zo'n beetje alle was op zonder wasknijpers. En het werkt perfect. De meeste was kan namelijk gewoon over de wasrekstangetjes gedrapeerd worden (wel netjes natuurlijk). Dit bespaart je het pakken, opnippen en laten vallen van wasknijpers en je voorkomt de wasknijperafdrukken in je kleding.

2. Drogen op kleerhangers.
Overhemden, truien, vesten en goede shirtjes hang ik te drogen op kleerhangers. Het bespaart je ophangen aan een rek en je voorkomt hiermee veel kreukels. Het eventuele strijken (maar is lang niet altijd nodig hiermee) gaat ook sneller. Regelmatig kan je het droge kledingstuk zo in de kast hangen.

3. Colour catcherdoekjes.
Deze doekjes komen van de Lidl. Hier zie je ook een doekje na een wasbeurt met rode, zwarte en blauwe items. Het rode item gaf blijkbaar goed af, maar de kleur is mooi in dit doekje getrokken.
Deze doekjes (bij supermarkten, warenhuizen, etc. te verkrijgen) zorgen ervoor dat kledingkleuren niet in elkaar overlopen tijdens het wassen. Ik 'gooi' dus allerlei kleurtjes aan kleding gewoon bij elkaar in de wasmachine (rood bij zwart bij blauw bij groen bij grijs, etc) en doe er zo'n doekje bij. Het doekje vangt eventuele doorlopende kleuren op en je was komt er fris en fruitig uit. Dit bespaart je extra trommels vullen, uithalen, waspoederbakjes vullen en wat al niet meer bij een wasje komt kijken.

4. Strijken op aluminiumfolie.
De folie bevindt zich nu al een paar jaar onder de hoes. Nog steeds goed werkbaar. Zo'n geweldige oplossing kost je dus bijna niets.
Onder de strijkplankovertrek heb ik een aluminiumovertrek (gewoon van aluminiumfolie op de rol, Action). Deze folie zorgt ervoor dat je het meeste strijkgoed maar aan 1 kant hoeft te strijken, want de folie geleidt de warmte van het strijkijzer super goed. Dit scheelt je in veel gevallen de helft van de strijktijd! Een overhemdmouw bijvoorbeeld strijk ik aan de voorkant en de achterkant wordt dan gelijk mooi glad.

5. Stapeltjes maken.
Gestreken en/of gevouwen wasgoed leg ik zoveel mogelijk op verschillende stapeltjes. Een stapeltje voor mijn mans sokkenla, een stapeltje voor het keukenkastje (theedoeken, handdoeken, vaatdoekjes), een stapeltje voor de werkkledingkast, een stapeltje voor de shirtjesplank, etc. Dit scheelt je uitzoekerijen en je kan zo een stapeltje in 1 handeling op de bestemde plaats leggen.

Geen opmerkingen: