woensdag 13 december 2017

Vaste prak, vaste prik

Veel dingen in ons huishouden gaan volgens vaste prik. Want, regelmaat geeft duidelijkheid en rust. Zo gaat de wasroutine, de slaaproutine, de kookroutine, de schoonmaakroutine en wat-al-niet-meer-routine volgens vaste prik (een uitzondering daargelaten natuurlijk).
Sinds kort gaat ook een deel van ons prakkie volgens vaste prik. Een prikprak dus. Niet alles, maar wel:

*Havermout
Elke dag eet ik minimaal 3 eetlepels havermout (in warme melk, op broodbeleg, in koude melk). Sinds de zomervakantie ben ik hiermee begonnen en ik merk dat er veel meer energie is en dat de lamme moeheid, die mij 's morgens of aan het begin van de middag geregeld kon overvallen er gewoon niet meer is (!). Vaste prik geworden dus.

*Pure chocola
Elke dag eet ik 3 a 4 blokjes pure (meer dan 75% cacao) chocola. Dit eet ik tijdens mijn ontbijt. Ik voel me er wèl bij.

*Honing met kaneel
Elke dag eten mijn man en ik een aantal doseringen honing met kaneel (gemengd, in de koffie, in de thee, in de yoghurt, over fruit). Al eerder heb ik een artikel aan de combinatie van honing en kaneel gewijd. Of het ook gezondheidszoden aan de dijk zet, weten we niet, maar we nemen het. 

*Vis
Elke week staat er één keer vis op het menu. Omdat het gezond is. Meestal is het kibbeling, die je in de oven moet warmen. Soms neemt mijn man ook wel eens andere, puurdere vis mee. Of hij vangt het zelf. 

*Bruine bonen, kidney bonen, chili bonen
Elke week eten we één keer bruine bonen. Dit verwerkt in de chili con carne. De eigenlijke reden hiervoor is dat het in 10 minuten klaargemaakt kan zijn en dus ideaal is voor de dagen waarop ik een vergadering of wat dan ook heb en dus laat thuis ben uit mijn werk, maar wel een fatsoenlijke maaltijd voor man en mij op tafel wil zetten. Daarbij zijn bonen gewoon ontzettend gezond. 

*Zilvervliesrijst
Aten we voorheen (lees: een aantal maanden terug) eens in de twee weken op zaterdag rijst met groenten en kip, nu zet ik dat gewoon door de weeks op tafel. De eigenlijke reden hiervoor is dat het binnen 15 minuten kant en klaar kan zijn en dus ideaal is voor drukke dagen. Daarbij is zilvervliesrijst met veel groenten en wat kip gewoon ontzettend gezond. En lekker. En voedzaam.

*Soep met warme broodjes
Wanneer we door de weeks visite krijgen of op visite gaan (en dus nog genoeg versnaperingen zullen krijgen) eten we standaard soep met warme broodjes. De soep maak ik zelf (favoriet is pompoenensoep) of komt uit blik (enigszins opgepimpt met wat verse ingrediënten). Daarbij doen we dan zelf af te bakken breekbrood of broodjes. Zo krijg je niet te veel avondeten binnen, maar toch genoeg en kan je 's avonds rustig dat taartje of dat stukje kaas nemen.

Geen opmerkingen: