woensdag 21 februari 2018

Meer energie door anders eten

Afbeeldingsresultaat voor meer energieafbeelding van internet
Nu ik al zo'n 7 maanden de proef op de som heb genomen, met goed gevolg, is het tijd voor dit artikel, zodat misschien anderen er ook wat aan hebben.
Sinds ruim een half jaar heb ik stukken meer energie dan daarvoor. Dit is opvallend merkbaar sinds ik anders ben gaan eten. Meer gaan eten. Beter gaan eten.
Wie mij langer volgt, weet dat mijn man en ik al geruime tijd letten op de juiste voeding. In de laatste tijd heb ik ook wat boeken gelezen over het nut van juiste voeding. Wat mij wel duidelijk geworden is, is dat veel lichamelijke en psychische klachten die een mens kan hebben in direct of indirect verband staan met de voeding die je nuttigt.
Ik wist tot voor 7 maanden terug eigenlijk niet beter dan dat aan het begin van de ochtend en in de middag mijn energiepeil dusdanig kelderde, dat het niet meer prettig was. Tegen een uurtje of 4            's middags kwamen dan de snaaibuitjes, met als gevolg een bloedsuikerpiek, etc.
Met de app 'Food' en wat gegoogel op internet kwam ik er achter dat ik veel te weinig kcal bij het ontbijt en lunch nuttigde en dat ik teveel kcal bij het diner en bij de tussendoortjes nuttigde. Sinds de zomervakantie van 2017 ben ik dit drastisch gaan veranderen.

Vòòr de verandering at ik bijvoorbeeld:
*als ontbijt: 1 beker wake-up (160 kcal)
*als lunch: 1 kale boterham (47 kcal), met wat snoeptomaatjes en thee
*als diner: zo'n 750 kcal: veel aardappelen, stuk vlees, groenten; dit alles op een groot bord
*als tussendoortjes: koeken, chips, snoep... en fruit, dat ook

Na de verandering eet ik:
*als ontbijt: 250 kcal, waaronder altijd 2 eetlepels havermout en een stukje pure chocola en meestal een banaan (zorgt allemaal voor een goede bodem en een lang verzadigd gevoel)
*als lunch: 250 kcal, waaronder altijd 2 eetlepels havermout, een volkoren boterham met beleg, wat fruit/groente (ook dit zorgt allemaal voor een goede verzadigende bodem)
*als diner: 500 kcal, waaronder max. 75 gram aardappelen, veel groenten en een klein stukje vlees of helemaal geen vlees.

Gevolgen van de verandering zijn echt goed merkbaar:
1. Ik heb weinig trek meer in snoeperijen, omdat bovenstaande zorgt voor een langer verzadigd gevoel
2. De dipjes die ik ervoer in de ochtend en in de middag zijn echt helemaal verdwenen! Bizar om dat mee te maken.
3. Doordat ik gezonder, meer en toch beter eet, val ik ook nog eens af...Langzaam, dat wel, maar wel prima.

Geen opmerkingen: